B&W van Rijswijk willen de Geestbrugweg opnieuw gaan inrichten. Begin 2023 moet een plan daarvoor klaar zijn. Er wordt daarbij niet gewacht op besluiten over een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) van Den Haag CS via de Binckhorst, Voorburg-West, Rijswijk naar Delft.
Dat blijkt uit stukken die de Rijswijkse wethouder Armand van de Laan naar zijn gemeenteraad heeft gezonden. Bij de herinrichting wordt ook gekeken naar de kruising met de Haagweg en de Herenstraat (toegang tot winkelgebied Oud Rijswijk).
Volgens de wethouder is de inrichting van de Geestbrugweg niet meer van deze tijd. Er rijdt veel verkeer, de weg is onveilig en de leefbaarheid (luchtvervuiling/geluidhinder) staat onder druk. Onafhankelijk van een HOV is een verkeersveilige inrichting ‘noodzakelijk’, aldus de bestuurder.
Als opties voor de herinrichting noemt Van de Laan: vrijliggende fietspaden; brede fietsstroken al dan niet verhoogd aangelegd; groen in plaats van parkeerplaatsen rijrichting Voorburg-Haagweg; éénrichtingverkeer Voorburg-Haagweg.
Meegenomen worden de kruising van een velostrada langs de Trekvliet; herinrichting kruising Haagweg; herinrichting kruisingen met wegen in de wijken Leeuwendaal en Cromvliet; (indien nodig) herziening verkeersstructuur Leeuwendaal, Cromvliet en Oud Rijswijk.
Bij de herinrichting wordt geen rekening gehouden met nieuwe perrons voor de HOV. Er wordt van uit gegaan dat de HOV, als die er komt, de bestaande tramsporen gebruikt. Er wordt wel rekening gehouden met bushalten.
Aan de voorbereiding van de werken willen B&W van Rijswijk 250.000 euro besteden. Voor de herinrichtingsplannen zelf zal een krediet genomen moeten worden.




