Een tracé voor een lightrail dan wel tram vanaf Den Haag CS via de Binckhorstlaan en Prinses Mariannelaan naar Rijswijk, is in 2008 afgewezen. Het kwam niet door een zogenoemde ‘quickscan’.
Dat blijkt uit een rapport van ingenieursbureau Movares uit 2008 dat in opdracht van B&W van Den Haag werd gemaakt. Het tracé geldt nu als ‘voorkeurstracé’ bij besluiten over de bereikbaarheid van de Binckhorst.
Movares gaf voorkeur aan een tracé Binckhorstlaan, Jupiterkade, Broekslootkade, Haagweg. B&W van Den Haag kozen dat tracé toen ook als voorkeursvariant. De gemeenteraad van Den Haag wilde daar echter op dat moment niet aan.
In juli 2021 gaven APPM/Arcadis aan dat een tracé via de Jupiterkade de bouwontwikkelingen daar ernstig zou aantasten. Dat gold ook voor groenvoorzieningen en de Trekvliet. Een fietsroute langs die Trekvliet zou minder aantrekkelijk worden.
APPM/Arcadis stelden verder dat een tracé via de Jupiterkade hoge kosten met zich mee zou brengen en niet zou bijdragen tot het doel van een openbaar vervoerverbinding via de Binckhorst (vervoer van veel inwoners en werknemers; minder autogebruik).
Movares stelde in 2008 echter dat een tracé via de Jupiterkade lage investerings- en onderhoudskosten zou vergen. De vervoerswaarde (aantal reizigers) was even hoog als bij andere varianten.
APPM/Arcadis lieten weten dat de route via de Jupiterkade niet door de inhoudelijke beoordeling was gekomen. Men noemde dit tracé ‘weinig kansrijk’. De verbinding via Voorburg-West werd als ‘basistracé’ aangeduid.
In juli besloten rijksoverheid, provincie, metropoolregio Rotterdam Den Haag, de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg het tracé via de Jupiterkade/Broekslootkade alsnog te gaan onderzoeken. Het feit dat niemand meer wist hoe de Haagse besluitvorming in 2008 was verlopen, speelde daarbij ook een rol.
Bewoners van Voorburg-West zijn fel tegen een tracé via Binckhorstlaan/Prinses Mariannelaan. In de gemeenteraad is om nader onderzoek naar de route via Jupiterkade/Broekslootkade gevraagd.




