Nieuws
Nieuwe variant vervoerstracé Binckhorst

Een eindhalte in een hoogwaardige openbaarvervoer verbinding (HOV) vanaf Den Haag CS voor lightrail, tram of bus op de Binckhorst zelf, waarbij dan in de toekomst besloten kan worden tot een verlenging richting Voorburg en Zoetermeer.

Deze variant wil wethouder Astrid van Eekelen inbrengen in het beraad met rijksoverheid, provincie, metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Den Haag en Rijswijk over het tracé voor de HOV.

Dat blijkt uit een brief van de wethouder aan de gemeenteraad. Het idee is op 15 juli, toen alle betrokken partijen bijeen waren in een bestuurlijk overleg, niet meegenomen omdat het niet past in de opzet van de HOV: ‘een verbinding Den Haag Centraal via Binckhorst met Voorburg en Rijswijk/ Delft’, aldus Van Eekelen. Zij spreekt over ‘een fasering’ in de HOV.

De wethouder komt met het voorstel nu alle betrokken partijen in november een intentieverklaring inzake de HOV gaan tekenen. Zo moet hun ‘commitment’ (gebondenheid) aan het project blijken.

Van Eekelen noemt de volgende inhoudelijke punten voor de intentieverklaring die zij erin wil zien terug komen:

= Eén van de uitgangspunten van de Verkenning CID Binckhorst is HOV om de regionale opgaven van woningbouwopgave én bereikbaarheid mogelijk te maken,

= Een HOV tussen Den Haag Centraal, de Binckhorst en Station Voorburg, waar deze aansluiting biedt op het NS-net,

= Een goede ruimtelijke, ondergrondse, inpassing die rekening houdt met ruimtelijke kwaliteit, groen, erfgoed en maatschappelijke belangen,

= Behoud van Opa’s Veldje, de Scouting Livingstone-Miriam, Huygens Hofwijck en de tuin van Hofwijck,

= Bijzondere aandacht voor de Ecologische Verbindingszone van de Broeksloot naast de Maanweg,

= Prioriteit voor Verkeersveiligheid. Met het oog op varianten voor HOV door een woonwijk (Voorburg West), in de nabijheid van basisscholen en (regionale) fietsroutes. Een deel van de wijk en een deel van een tracé bestaat bovendien uit dertig kilometer zones,

= Aandacht voor fasering van de plannen binnen de Binckhorst.

Volgens Van Eekelen zal er in februari 2022 een voorlopig Masterplan liggen met een voorlopige voorkeursvariant voor het HOV-tracé. Na een inspraakprocedure moet dan in mei/juni 2022 het Masterplan worden vastgesteld inclusief een voorkeursvariant voor het tracé. Besluitvorming in de gemeenteraden is voorzien in september/oktober 2022. In november 2022 moeten de betrokken partijen het voorkeurstracé vastleggen. Daarna starten de planuitwerking met de milieu effect rapportage (MER) en de juridisch/planologische besluitvorming.

In Voorburg-West en de gemeenteraad bestaat grote weerstand tegen een HOV-tracé via de Maanweg en Station Voorburg naar Zoetermeer, net als tegen een route via Binckhorstlaan en Prinses Mariannelaan naar Station Voorburg, dan wel richting Rijswijk/Delft via de Geestbrugweg. Met de voor Van Eekelen bepleitte ‘fasering’ zou een besluit verschuiven naar de toekomst.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com