Een achttal organisaties bundelen hun krachten om de bereikbaarheid van Zuid-Holland te verbeteren. Het gaat om rijksoverheid, provincie, metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Den Haag, gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Rijkswaterstaat.
De acht starten op 1 januari met de Stichting Zuid-Holland bereikbaar. Bereik!, de Verkeersonderneming en Bereikbaar Haaglanden en Rijnland verdwijnen op diezelfde datum. Via de stichting willen de acht minimaal de komende 10 jaar samen werken aan de verbetering van de duurzame bereikbaarheid en leefbaarheid van Zuid-Holland door middel van een gezamenlijke bereikbaarheidsaanpak.
Concreet gaat het dan om het versterken van de gebiedsgerichte samenwerking binnen de provincie bij de programmering van grootschalige onderhouds- en bouwopgaven, de uitvoering van ondersteunend verkeers- & mobiliteitsmanagement en het richten op thema’s als de mobiliteitstransitie, digitalisering en gedragsbeïnvloeding.
Voor de stichting is een budget van 7,2 miljoen euro per jaar beschikbaar. Daar komt nog een budget voor concrete projecten bovenop. Dat moet nog worden bepaald. Als projecten staan onder meer de renovatie van de Van Brienenoordbrug (2026-2028), het gebied rondom de Utrechtsebaan, de A4 en omgeving, N206 bij Leiden, het vervangen en renoveren van bruggen in Leiden en omgeving alsmede werken aan de A15 bij Dordrecht in de planning. Bij alle projecten gaat het tevens om het borgen van de bereikbaarheid (acceptabele hinder) en het bijdragen aan de mobiliteitstransitie (duurzame gedragsverandering).




