‘Uiteenlopende politieke belangen’ spelen een rol bij de keuze van het voorkeurstracé voor een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding (HOV) tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg/Zoetermeer dan wel Rijswijk/Delft.
Dat heeft het Projectteam Binckhorst bereikbaar inwoners van Rijswijk laten weten tijdens een informatiebijeenkomst over het tracé door Rijswijk via de Broekslootkade en Haagweg.
Over de manier waarop een voorkeurstracé wordt gekozen werd als volgt gereageerd: ‘Hierop werd aangegeven dat er voor de Verkenning vooraf doelen zijn gesteld. Deze doelen zijn doorvertaald in een aantal criteria waarop de alternatieven worden gescoord. Het alternatief met de beste score leidt uiteindelijk tot het voorkeursalternatief’.
‘Er werd wel aangegeven dat bestuurders onderling het gesprek voeren welke criteria zwaarder wegen waarbij uiteenlopende politieke belangen invloed kunnen hebben op het uiteindelijke voorkeursalternatief. Aanvullend wordt er een rapportage gemaakt van het participatieproces met de aandachtspunten van de omgeving erin verwerkt. Deze rapportage wordt toegestuurd aan de bestuurders’.
De bestuurders waarover wordt gesproken zijn de rijksoverheid, provincie, metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Den Haag, gemeente Leidschendam-Voorburg en gemeente Rijswijk.
Bij het HOV gaat het om een lightrail- dan wel tram- of busverbinding. Oorspronkelijk lagen er de volgende tracés: Den Haag CS, Binckhorstlaan, Maanweg, Huygenstraverse, Station Voorburg, Zoetermeer en Den Haag CS, Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg, Haagweg, Delft.
Omdat niet meer te achterhalen viel hoe er tot die tracés was besloten, werd in juli besloten het hele proces over te doen. Daarbij kwamen ook een aantal alternatieve tracés op tafel.
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft zich inmiddels uitgesproken tegen een tracé via de Huygenstraverse wegens de aantasting van de scouting en Opa’s veldje daar. Ook het doortrekken van de route tussen Station Voorburg en Zoetermeer wijst men af indien Huygens Hofwijck en/of de tuin ervan daardoor wordt aangetast. Een ‘nee’ is er ook tegen een alternatief via de Prinses Mariannelaan, Laan van Middenburg en Westeinde (oude tramlijn 10). B&W hebben zich achter al deze uitspraken geschaard.
In Rijswijk is er grote weerstand tegen een tracé via de Geestbrugweg.
B&W van Den Haag kozen jaren geleden voor een traject Binckhorstlaan, Jupiterkade, Broekslootkade, Haagweg voor de verbinding met Rijswijk/Delft. De Haagse gemeenteraad blokkeerde dat toen. Inmiddels wordt dit tracé opnieuw bekeken.
Uit de tot nu toe gedane onderzoeken is al gebleken dat een lightrail (voorkeur van Den Haag) niet inpasbaar is in de straten van Rijswijk en Voorburg. Een tram rijdt echter langzamer en heeft minder capaciteit. Bovendien is het doortrekken van de lijn tussen Station Voorburg en Zoetermeer onmogelijk; de tram kan niet op treinrails rijden. En overstappen kost weer tijd en comfort. De busvariant is feitelijk al afgevallen.
Inmiddels loopt het hele project al een jaar achter op schema. En zonder nieuw kabinet kan de rijksoverheid dit najaar ook geen nieuwe afspraken over de HOV maken.




