Na een kort voorwoordje liet de verantwoordelijke wethouder mevrouw Van Eekelen weten verder geen tijd te hebben. Dit bevreemd mij nogal aangezien het allang van te voren was aangekondigd dat deze informatieavonden plaats zouden vinden. Na wat langer hierover te hebben nagedacht voelt het als of we als inwoners van Leidschendam-Voorburg niet belangrijk genoeg zijn of serieus worden genomen, maar waarschijnlijker is dat ze bang is voor onderbouwde kritiek en de harde werkelijkheid.
De dame die een en ander presenteerde was duidelijk vooringenomen en op sommige momenten niet serieus en naïef. Over het geheel was zij matig geïnteresseerd en niet kritisch en op sommige momenten leek ze wel partijdig. Kritische/moeilijke vragen werden eerst wat aangepast en daarna pas voorgelegd aan de spreker.
De presentatie van de ambtenaar die het dossier parkeren in zijn portefeuille heeft kan zo de prullenbak in. Hij draaide om de hete brij heen, had het alleen over nader onderzoek (alweer!) en heeft geen echte oplossingen of visie. Ik kreeg en krijg het gevoel dat geen verkeerskundigen meer op het gemeentehuis werken. Een visie of beleid voor de verkeersproblematiek in de omliggende wijken is er niet en komt
er hoogstwaarschijnlijk ook niet.
Het verhaal van de externe verkeersadviseur was technisch en zeer uitgebreid. Op enkele plaatsen is vooruitgang geboekt, zoals de afstelling van de verkeerslichten op de Noordsingel linksaf richting de A4. De tramhalte kreeg ook ruim aandacht en daar wordt aan gewerkt, maar of er meer mensen met het OV komen geloof ik niet, zolang het bij de Mall en de omliggende wijken gratis parkeren is. Parkeren wordt niet ontmoedigd, dus verandert er niets.
Stikstofdioxide. Daar worden metingen naar gedaan. Echter deze zijn niet volledig en niet naar de huidige maatstaven van de Wereldgezondheidsorganisatie. De gepresenteerde ‘meetwaarden’ zijn slechts een momentopname en geen jaargemiddelde! In de toelichting bij het gepresenteerde overzicht staat het volgende:
‘De concentraties kunnen verschillen per meetlocatie, onder andere door verschillen in verkeersdrukte, verkeersdoorstroming (gemiddelde rijsnelheid) en de mate van luchtdoorstroming. De hogere concentraties op alle locaties in september komen door een combinatie van invloeden zoals meer verkeer, minder wind en meer uitstoot door verwarming van gebouwen. De wettelijke grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie NO2 is 40 microgram per kubieke meter. Alle meetresultaten voldoen daaraan.De Wereld gezondheidsorganisatie (WHO) heeft recent de advieswaarde voor NO2 aangescherpt naar 10. Het beleid van de gemeente en alle samenwerkende overheden is erop gericht de concentraties zo veel mogelijk terug te dringen’.
Meer uitstoot door verwarming van gebouwen? De meetunits hangen circa 3 meter boven de grond. De uitstoot van gebouwen, voornamelijk appartementsgebouwen, rond de meetunits is op circa 20 tot 25 meter boven de grond. Ik ben reuze benieuwd hoe de uitstoot van de verwarming van gebouwen wordt gemeten, zeker in de wijken rondom de Mall.
In september minder wind, bij het begin van de meteorologisch begin van de herfst? Daarnaast heeft Nederland én dus ook de lokale overheid zich geconformeerd aan de normen van de Verenigde Naties en de Wereldgezondheidsorganisatie. Met andere woorden de advieswaarde van NO2 10 microgram per kubieke meter is van toepassing. Dit geldt dus ook voor Leidschendam-Voorburg, met als resultaat dat we het jaargemiddelde nooit gaan halen met het huidige beleid van pappen en nathouden.
Het gebruik van verschillende lettertypen en lettergrootten in de toelichting en de vermelde oorzaken, geeft het idee dan men niet kritisch, objectief kijkt en leest naar hetgeen dat wordt gepubliceerd. Het lijkt meer op ordinair knip en plakwerk. Er worden argumenten bij elkaar geschraapt om
de inwoners zand in de ogen te strooien. Kortom, deze ‘onderbouwingen’ en opmerkingen kan men niet serieus nemen.
Daarnaast laat de ondertunneling van de N14 voorlopig op zich wachten, er wordt gesproken van 2030 dat die gereed is. Nog acht jaar ellende is op zich al onacceptabel en ik zou uitzicht op verbetering (zeker pas na acht jaar!) geen uitzicht op verbetering willen noemen.
Wanneer de beloofde extra fietsenstalling gaat komen is ook ongewis.
Alhoewel ik was uitgenodigd voor de informatiemarkt en eraan heb deelgenomen, heb ik geen bericht ontvangen dat er een samenvatting staat op de site van de gemeente. Daarnaast wordt melding gemaakt van een klankbordgroep. Hoe en wanneer die wordt samengesteld en wat de invloed
daarvan zal zijn, werd niet gemeld. Natuurlijk niet.
Het is overduidelijk dat fatsoen, daden, communicatie en empathie niet de beste en sterkste punten van de gemeente en de verantwoordelijke wethouder zijn!
We worden niet serieus genomen door de wethouder Van Eekelen. Gelukkig zijn er volgende week gemeenteraadsverkiezingen. Ga stemmen vóór verandering, vóór de belangen inwoners van Leidschendam–Voorburg, vóór fatsoen! Dat betekent stemmen voor andere mensen in het gemeentebestuur’.
(JvB, een bezorgde inwoner van Leidschendam–Voorburg)