Het Projectteam Binckhorst Bereikbaar presenteert binnenkort een voorkeurstracé voor hoogwaardig openbaar vervoer tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg, met een aftakking naar Rijswijk en Delft.
Het tracé wordt zonder de instemming van de betrokken bestuursorganen Rijksoverheid, provincie, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, aan de gemeenteraden van de drie gemeenten voorgelegd.
De gemeenteraden moeten in mei of juni procedureel beslissen of het voorstel, samen met onderliggende rapporten en onderzoeken, voor inspraak wordt vrijgegeven. Voor die inspraak, die per 1 juli moet starten, staat drie maanden. Dit vanwege de zomervakantie.
In het voorjaar 2021 lag er al een voorkeurstracé: Den Haag CS, Binckhorstlaan, Maanweg, Huygenstraverse, Station Voorburg, Zoetermeer. En naar Rijswijk-Delft: Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg, Haagweg.
Daarop kwam veel kritiek. Nadat werd vastgesteld dat niemand meer precies wist hoe de besluitvorming over het tracé in het verleden was gegaan, werd de tracéafweging opnieuw gestart. Daar werden vier alternatieven aan toegevoegd: Binckhorstlaan, Zonweg, Regulusweg, Station Voorburg; Binckhorstlaan, Zonweg, Melkwegstraat, Maanweg, Station Voorburg; Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Station Voorburg; Binckhorstlaan, Jupiterkade, Broekslootkade, Haagweg, Rijswijk/Delft.
Het Projectteam heeft de afgelopen maanden schetsontwerpen van de tracés gepresenteerd. Daaruit bleek dat het voorkeurstracé van begin 2021 nog altijd het beste scoort. Het zou dan moeten gaan om een lightrail Den Haag CS, Binckhorstlaan, Maanweg, Huygenstraverse, Station Voorburg en een tram Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg, Rijswijk/Delft. Het doortrekken naar Zoetermeer is vooralsnog van tafel gehaald.
Het voorkeurstracé maakt onderdeel uit van een ontwerp Masterplan bereikbaarheid Binckhorst. Daarnaast zal er ook een rapport over de milieueffecten van de plannen ter inzage worden gelegd.
Bij het voorkeurstracé gaat het om een tracé dat na een technisch-inhoudelijke beoordeling, als beste uit de bus komt. Volgens het Projectteam is het tracé dat niet per definitie de beste optie. Maar dat is een politieke keuze.
Op 24 februari tekenden alle betrokken partijen een intentieverklaring om het project samen tot een goed einde te brengen. Dit ondanks de eigen, tegenstrijdige belangen.
Na de ter inzake legging wordt aan de hand van de binnen gekomen zienswijzen opnieuw naar de plannen gekeken. Politieke besluitvorming is nu voor begin 2023 voorzien.




