Dit is het programma van Theater Ludens tot eind volgende week. Kaarten zijn verkrijgbaar via www.theaterludens.nl.
Donderdag 24 en vrijdag 25 november: Cabaret / Sjaak Bral / Vaarwel 2022. Aanvangstijd 20.30 uur. Toegangsprijs € 21,50.
Het is een begrip, de oudejaarsconference van Sjaak Bral. Ook het jaar 2022 wordt vakkundig gefileerd en, overgoten met gulle lach, opgediend. Tradities zijn er niet voor niets. Scherpzinnig Haags en helend.
Zaterdag 26 november: Muziektheater/ Zoutmus / Jungleprinter. Aanvangstijd 20.30 uur. Toegangsprijs € 17,50.
Zoutmus is terug met hun voorstelling ‘Jungleprinter’! Een voorstelling in de tweede versnelling met méér muziek, méér sceyenes en minder ellenlange potjes Monopoly. Hoe gaat het met de maffia-slak? Goed? Is er nog steeds een aap die weggehaald moet worden? WE WETEN HET NIET! We weten wel dat de sceyenes steeds zullen ontsporen, dat er een hele serieuze vergadering-sceyene in zit, dat de muziek de boventoon voert en dat we nog dieper het zoute universum induiken. Zoutmus blaast je benen opeens helemaal weg. Sorry alvast. Je kunt al je bonnetjes declareren bij de eerste persoon die je in de foyer tegenkomt. Met hun nieuwe voorstelling gaat Zoutmus precies verder waar ze gebleven zijn. WAAR DAN? HELEMAAL NERGENS! De onnavolgbare wereld van Zoutmus blijkt een gat in de muur. Zoutmus neemt je mee in een avondvullende show vol spektakel, live muziek, verwarring en laat je lachen tot je tanden in de fik vliegen.
Donderdag 1 december: Lunconcert / Duo Khojayan-Poortinga. Aanvangstijd 12.30 uur. Toegangsprijs € 8,50.
Als prijswinnaars van talrijke concoursen is het duo Khojayan-Poortinga een van de bekwaamste viool-piano duo’s van hun generatie. Ze weten het publiek te raken, dankzij de charmante mix van talent, muzikale gevoeligheid, hoogstaande techniek en ongelooflijke entente.
Op het programma staat: -Komitas Vardapet/Wim Zwaag, ‘Armeense suite’ Komitas Vardapet wordt gezien als de ‘vader’ van de Armeense muziek. Deze musicoloog, priester en componist heeft in de negentiende eeuw vele Armeense volksmelodieën gedocumenteerd. Wim Zwaag heeft voor Meri Khojayan en Robert Poortinga een aantal van deze prachtige melodieën bewerkt voor piano en viool, waarvan ‘Armeense suite’ er één is.
-Sergei Prokofiev, Vijf melodieën, op 94a’ Deze vijf melodieën zijn oorspronkelijk geschreven voor een sopraan. Prokofiev heeft ze werken in 1925 volledig bewerkt voor viool en piano en in deze versie zijn ze het bekendst.
-Edward Elgar, ‘Vioolsonate, op 82’ Deze prachtige compositie is helemaal geschreven naar het idee waarop autodidact Elgar over zijn composities dacht: hij schreef muziek die het publiek wilde horen. Deze ongelooflijke sonate waar het intieme tweede deel op grandioze wijze terugkomt in het derde deel zal de harten stelen van het publiek.
Donderdag 1 december:Concert / Fuse / Fuse 10 jaar. Aanvangstijd 20.30 uur. Toegangsprijs € 22,50.
,,We begonnen als een groep muzikanten met liefde voor allerlei soorten muziek. Ons doel werd om te spelen wat we wilden, voorbij aan traditie, genre en opleiding, en we wilden alle muziek even serieus nemen.”
In 2022 bestaat het Amsterdamse ensemble Fuse 10 jaar. De formatie viert dat met muziek en anekdotes uit de begintijd, bijzondere covers, vergeten stukken en hoogtepunten uit hun televisieoptredens bij Podium Witteman.
Het verhaal van Fuse is een avontuurlijke reis van muzikale grensverkenning en een onuitputtelijke drang tot zelfontplooiing. Op de golven van een nieuwe, klassieke muziekscene breekt de groep in 2015 voor het grote publiek door als huisband van Podium Witteman. Inmiddels is Fuse honderden optredens, drie albums en een Edison Publieksprijs verder. Een route waar sporen terug te vinden zijn van Belá Bartók, Dave Brubeck, Freddie Mercury, Miles Davis, Maurice Ravel en Britney Spears.
Vrijdag 2 december: Cabaret / Vincent Bijlo /Eindejaarconference. Aanvangstijd 20.30 uur. Toegangsprijs € 19,00.
Na de succesvolle Oudejaarsconferences ‘Stikstof Zijt Gij’, ‘Kuchschermtijd’ en ‘Functie Elders’ komt Vincent Bijlo in 2022 weer met een eindejaarconference. Over de titel van de show heeft hij nog geen besluit genomen. ‘From Russia With Hate’, ‘Poetins Vuurwerk’, ‘Dan Maar Liever Een Pandemie’… de loop van het jaar zal het leren. Het enige dat zeker is omtrent deze show is dat hij gespeeld gaat worden. Hoewel, is dat wel zo zeker? We gaan het zien! Misschien is dat wel een goede titel. Bijlo komt met zangeres Mariska Reijmerink, een pianist, een drummer en een saxofonist. Het zijn de muziek en de grappen die knallen. Bijlo & Friends komen in vrede.
Zaterdag 3 december: Cabaret / Derek Otte / De tijd is om. Aanvangstijd 20.30 uur. Toegangsprijs € 17,50.
Woordkunstenaar Derek Otte maakt met zijn voorstelling ‘De tijd is om’, zijn debuut in het theater met een avond vol spoken word, anekdotes en live muziek. Persoonlijk, maatschappelijk, vrolijk, verdrietig, cynisch en hoopvol.
,,En de tijd is… om!” De woorden van een docent, bedoeld om een stotterende scholier af te kappen, vormen jaren later de titel van de eerste theatervoorstelling van diezelfde scholier. Via persoonlijke verhalen en zijn ervaring van de wereld, kaart hij onderwerpen aan die hem in zijn leven en werk bezighouden. Hoe kunnen we ontsnappen aan de waan waarin we collectief worden opgevoed? De maatschappelijke kaders werken verlammend en verwarrend en het onderwijs bereidt ons niet daadwerkelijk voor op het leven.
In deze voorstelling maakt Derek Otte als begindertiger de voorstelling die hij als begintwintiger had willen zien. Al jaren is Derek Otte een veelgehoorde naam in het Nederlandse poëzielandschap. De Rotterdammer is één van de meest toonaangevende stemmen van een nieuwe generatie woordkunstenaars die zijn verhalen niet alleen op papier maar vooral op het podium deelt. Als stotterend jongetje was dat iets waar Otte enkel van kon dromen. Spreken vormde lange tijd een groot obstakel. Hij vond noodgedwongen zijn uitweg in het schrijven, aanvankelijk geïnspireerd door de tegeltjes van Toon Hermans in de hal bij zijn oma en opa thuis. Later kwam, via een cassettebandje waarop rapper 2Pac te horen was, hiphop in zijn leven. Beide invloeden zijn nog duidelijk merkbaar in het werk dat hij maakt: afwisselend scherp en luchtig, maatschappelijk en persoonlijk, via vlugge en vernuftige teksten op het podium en korte ‘regeltjes en rijmpjes’ op Instagram.