TOMO, naar eigen zeggen het eerste warenhuis ter wereld dat laat zien hoe stijlvolle fashion, beauty & lifestyle onlosmakelijk met duurzaamheid zijn te verbinden, opent op 18 maart een zaak in de Mall.
TOMO heeft een sociale, duurzame missie en is op weg naar circulariteit: een wereld zonder afval. ‘Dat wil zeggen dat we op allerlei manieren proberen om producten en materialen zo lang mogelijk in omloop te houden. Dat betekent overigens niet dat alles wat je bij ons kunt krijgen tweedehands is. We hebben een collectie die je kunt huren en kopen, maar het overgrote deel van onze collectie is nieuw. Alles wat je bij ons koopt is zo verantwoord mogelijk geproduceerd. We sporen onze merken aan om producten te maken van gerecyclede materialen en te upcyclen waar het kan’.
In de winkel presenteert TOMO ook een aantal diensten waarmee de levensduur van het assortiment wordt verlengd:
= RESELL & RENT: vintage kleding kopen en huren. ‘Zo zorgen we ervoor dat items zo min mogelijk in de kast blijven hangen en zoveel mogelijk worden gedragen’,
= REPAIR & REUSE: gedragen fashionitems kunnen klanten laten repareren. ‘Zo verlengen we de levensloop van kleding’,
= RETURN & RECYCLE: oude kleding kan worden ingeleverd. ‘Met onze partners maken wij daar weer nieuwe kleding en producten van’,
= REFILL: lege beautyverpakkingen worden hervuld. Klanten kunnen ook een forever bottle kopen waarmee men later terug komt. ‘Zo heb je maar één keer een verpakking nodig, met een oneindige inhoud’. (foto TOMO)