B&W willen de wijken rondom de Mall gaan afsluiten voor de auto’s van bezoekers van het winkelcentrum. Zo moet een einde komen aan de filevorming, asociaal gedrag en het gebrek aan parkeerplekken waarmee de wijkbewoners nu te maken hebben als er bij de Mall zelf geen plek meer is.
Lijkt een goed plan. Komt alleen rijkelijk laat. De Mall ging in maart 2021 open. Sindsdien veroorzaken bezoekers al ellende in de wijken er om heen. Daarbij komt dat de afsluiting niet eerder dan eind 2024 in werking treedt. Dus 3,5 jaar na de Grand Opening van het winkelcentrum.
Waarom het allemaal zo lang moet duren weet niemand. Wat wel bekend is, hoe B&W de omliggende wijken denken af te sluiten. Met vergunningparkeren. Dat houdt in dat de auto er niet neergezet mag worden door iemand die geen vergunning heeft. En voor een vergunning komen alleen bewoners en hun bezoek in aanmerking.
Lijkt een goed idee. Alleen kost het krijgen van een parkeervergunning in deze gemeente geld. Er is dus sprake van een omgekeerde wereld: terwijl de klanten van de Mall gratis hun voitures weg kunnen zetten – Mall-eigenaar URW heeft ‘geen voornemen’ betaald parkeren in te voeren – moeten inwoners van Leidschendam gaan betalen om hun auto bij hun eigen woning te mogen parkeren. En dat vanwege ellende die kooplustige bezoekers veroorzaken.
Dat kan toch niet waar zijn? Dus toch. Een klankbordgroep heeft er zelfs al mee ingestemd. Gelukkig is er nog een ‘participatieronde’ met de omwonenden zelf. Hopelijk zijn die wel bij de pinken en eisen ze gratis parkeervergunningen voor henzelf en hun bezoek. En als de gemeente daar vanwege de kosten niet aan wil moet URW de portemonnee maar trekken. De veroorzaker betaalt. Toch?
(naam inzender bij redactie bekend)