Nieuws
Nieuw ontwerp jongerenflat Leidschendam

Een jongerenplat met 138 appartementen die op Vlietweg 3 Leidschendam zou moeten komen, wordt minder hoog en komt verder van bebouwing aan de Vlietweg af te staan. Dat heeft de 1828-groep (opdrachtgever) bekend gemaakt tijdens een informatieavond. De bouw zou medio 2024 moeten starten.

Naar aanleiding van felle protesten uit de omgeving is het oorspronkelijke plan aangepast:

= het pand krijgt geen vijf verdiepingen maar vier. De bouwhoogte wordt 13,5 tot 16,5 meter. Dat was oorspronkelijk 18 meter,

= de begane grond bestaat geheel uit werkruimten,

= op het dak komt een opbouw. Deze beslaat niet het hele dak doch alleen het achterste gedeelte gezien vanaf de Vliet,

= de ronde kop van het pand bij de rotonde Vlietweg, Nieuwstraat, Delftsekade vervalt,

= het pand komt verder van de rotonde en de bestaande bebouwing aan de Vlietweg af te staan. Daardoor blijft daar meer zonlicht,

= de onderdoorgang voor auto’s die in het oorspronkelijke ontwerp zat, vervalt. Daardoor kan het hele pand ‘zakken’,

= het rechthoekige pand dat bedacht was, krijgt een L-vorm met een ‘vleugel’ naar Vlietweg 2. Het bestaande gebouw tussen Vlietweg 3 en 2 wordt gesloopt,

= de gemeente koopt de grond Vlietweg 8A. De panden daarop worden ook gesloopt. Daardoor kan de jongerenflat ook verder naar achteren gebouwd worden,

= bij de 138 appartementen komen 53 parkeerplaatsen. Het grootste deel daarvan komt aan de kant van Overgoo, achter de jongerenflat. Daar komt ook extra groen. De parkeerplaats wordt bereikbaar via een aftakking van de Vlietweg, direct naast de rotonde, langs de kop van de jongerenflat aan de Vlietkant. De parkeerplaats is op de huidige Vlietweg 8A,

= vanwege het parkeren achter de jongerenflat schuift het gebouw op richting het bestaande pleintje achter de woningen de Nieuwstraat. Op dat pleintje zouden bewoners van de jongerenflat ook kunnen parkeren, net als achter Vlietweg 2,

= de 53 parkeerplaatsen zijn voldoende aangezien gerekend wordt met 20 procent minder autobezit door de bewoners (jongeren tussen 18 en 35 jaar), 1 parkeerplek per 10 bezoekers, gemiddeld 0,6 auto per bewoner en inzet van deelauto’s/fietsen.

Het nieuwe ontwerp is voortgekomen uit overleg tussen de opdrachtgever, ontwikkelaar Wibaut, Urban Design, omwonenden en de gemeente.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter