Tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht introduceert NS in 2025 de Tien minuten Sprinter. In de buurt van het spoor wordt de komende jaren flink gebouwd. Met de Tien minuten Sprinter kan NS het groeiend aantal reizigers bedienen. Daarnaast betekent meer treinen minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.
De introductie van de Tien minuten sprinter is één van de onderdelen van de nieuwe dienstregeling 2025 die op 15 december ingaat. In de dienstregeling van 2025 gaan er 1600 treinen meer per week rijden dan in de huidige dienstregeling. NS wil de dienstregeling in 2025 flink verbeteren en zo een forse stap zetten richting de toekomst.
Het is de grootste verandering in jaren.
In de dienstregeling van 2025 maakt NS het reizen voor veel treinreizigers aantrekkelijker. Ze gaan diverse regio’s van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen. Tegelijkertijd voert men veranderingen door om Amsterdam en Schiphol, ondanks jarenlange werkzaamheden op Amsterdam Centraal goed bereikbaar te houden. De Intercity direct rijdt voortaan niet meer naar Amsterdam Centraal, maar naar Amsterdam Zuid en vervolgens door naar Lelystad of Amersfoort.
De Intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Amsterdam Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. In de toekomst wil NS deze treinen door laten rijden naar Groningen of Leeuwarden. Volgend jaar gaan ze al vast verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort. Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle Intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers naar Schiphol uit Oost-Nederland overstappen op station Amersfoort. De stations tussen Amsterdam Zuid en Lelystad krijgen 1x per uur een rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Brussel.
NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. Er komt een nieuwe, snelle verbinding bij waarmee reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg zijn dan nu.