Mening
U zegt het maar: Noodkreet!!!

‘Aan gemeenteraadsleden Leidschendam-Voorburg,

Als direct omwonenden in het Damcentrum maken wij ons grote zorgen over de recente ontwikkelingen met betrekking tot de voorgenomen bouwplannen op de locatie Rijnlandstraat Noord in Leidschendam. Nu is daar een groot grasveld en een parkeerterrein op maaiveld niveau met circa 70 parkeerplaatsen, waarvan een groot aantal blauwe zone, die zouden moeten verdwijnen als dit plan doorgaat.

Een eerder bouwplan voor deze locatie is gesneuveld na een motie van de gemeenteraad voorjaar 2022. Raadsleden hadden toen door middel van een ‘schouw’ ter plekke meegekeken en eveneens geconstateerd dat dit bouwplan niet past op deze locatie en toonden begrip voor ons omwonenden. Er is een motie ingediend, maar daar is niet aan voldaan. Inmiddels zijn we nu bijna 2,5 jaar verder en is er nog steeds niet naar ons geluisterd door de ontwikkelaar, WDevelop Chris Schouten, ontwikkelingsmaatschappij Damlaan BV.

De ontwikkelaar heeft laten weten dat op zeer korte termijn een omgevingsvergunning wordt aangevraagd voor een nieuw massaal bouwplan, dat ons op 10 juni is gepresenteerd en nauwelijks afwijkt van de vorige plannen gemaakt ná de schouw. Het nieuwe plan betekent een massale muur van 6 etages met circa 60 woningen op slechts circa 12 meter afstand tot de gevels aan de voorzijde van appartementencomplex Halte Damhof en ook een 2-laags parkeergarage. Aan de achterzijde van het bouwwerk komen brede galerijen waar bewoners kunnen recreëren. Dat is totaal iets anders dan het plan van enkele jaren geleden, te weten 13 ééngezinswoningen en een klein gebouw met circa 25 kleine startersappartementen.

Het plan waar nu een omgevingsvergunning voor wordt aangevraagd houdt geen enkele rekening met de omwonenden Damlaan, Strandwal, Oude Trambaan en Kwadrant. Participatie voorafgaand met de direct omwonenden is totaal mislukt, louter door onwil van de ontwikkelaar.

In het nu voorliggende bouwplan is met de leefbaarheid, hittestress, CO2 uitstoot, klimaatverandering, geluidoverlast en privacy van omwonenden en bedrijven absoluut geen rekening gehouden. Door klimaatverandering (meer regen, warmere zomers) kan water door het vele beton van het bouwplan geen kant op, met enorme gevolgen. De bestaande groenzone/vijver aan de overzijde van de Rijnlandstraat is opgeofferd voor de bouw Leytsche Hof, met slechts een hoge daktuin met wat gras en struikjes, alleen voor privégebruik van de bewoners.

Groenbeleid heeft een grote prioriteit in deze gemeente, dat met de nieuwe wetgeving om de CO2 uitstoot te verminderen tevens een verplichting is geworden. De enorme luchtverontreiniging in het Damcentrum is al jaren veel te hoog. Door de vele files naar de sluisjes, staat de leefbaarheid van omwonenden zwaar onder druk, denk aan gezondheidsproblemen. Maar er zijn nu ook files aan de Rijnlandstraat de sluiproute van en naar The Mall. Privacy van omwonenden wordt geschonden door de galerijen in het bouwplan aan de Damlaanzijde.

In het nieuwste plan worden zowel het reeds lang bestaande recht van overpad (langs de flat met diverse ondernemers) richting Strandwal als de weg waarop het zakelijk recht van weg richting Rijnlandstraat op rust, afgesloten met een hek met slot. Dat laatste is en was nooit de bedoeling en geeft grote problemen voor de toegang tot de bedrijfswoningen aan de kant waar goederen worden afgeleverd en een praktijk voor kinderen met diverse problematiek. Tevens is het niet mogelijk om voor hulpverlening, lees brandweer, om aan de achterkant van de Halte Damhof te komen.

Rondom het Damcentrum is dus objectief gezien helemaal geen groen. Het is dus veel beter om locatie Rijnlandstraat Noord/Strandwal in te richten met groen, als groene plek, in het belang van de omgeving. Bijvoorbeeld een speelplek voor kinderen (er is nu helemaal niets voor hen), bankjes voor ouderen (sociale ontmoetingsplek), enzovoort. Dit is nog de enige plek in het historische Damcentrum waar dit mogelijk is, om zo de leefbaarheid en de verplichte vergroening in te vullen voor de bewoners en bezoekers. In deze context is een verhoudingsgewijs groene plek in het historisch Damcentrum uiteindelijk toch wel het minste wat de gemeente voor dit centrum kan doen: nu is dat nog mogelijk!

Een ondergrondse parkeergarage op deze plek aan de Rijnlandstraat met een inrit/uitrit, aan de Rijnlandstraat zal in deze smalle straat gevaarlijke verkeerssituaties gaan veroorzaken. Bovendien zou het – net als op het Damplein – een garage worden zonder toezicht. Ideaal voor hangjongeren, arbeidsmigranten zonder werk en woning (die slapen nu ook al in de Dampleingarage). Daarnaast blijkt nu al na enkele jaren dat de Dampleingarage nauwelijks gebruikt wordt (overdag zijn er 180 tot 200 plaatsen leeg): dat is al vastgesteld over een langere periode.

Het massale bouwplan lijkt een financiële sluitpost van de vernieuwing van het Damcentrum sinds 2004 om zoveel mogelijk geld te genereren. Het lijkt vooral bedoeld om de ontwikkelaar van de nodige financiën te voorzien.

Met in stand houden van de huidige situatie blijft groen behouden en is er meer parkeergelegenheid. De bouwkosten van de nu geplande betrekkelijk kleine ondergrondse parkeergarage (circa 55 plaatsen) bedraagt nu meer dan 2 miljoen, welke door de gemeente dienen te worden betaald. Met het bouw plan zoals nu voorligt, komen er veel parkeerplaatsen tekort, die moeten volgens de ontwikkelaar uit de openbare ruimte komen, maar waar dan? Alles wordt dicht gebouwd.

Afzien van de bouw van de ondergrondse garage, betekent dat veel geld wordt uitgespaard, dat men beter kan besteden om een goed ingericht parkeerterrein bovengronds te maken met vergroening, enkele bomen en camera’s (helaas is dat tegenwoordig nodig). Vanwege de blauwe zone kunnen klanten gedurende de dag gemakkelijk hun boodschappen doen en ’s avonds kan het (huidige) parkeerterrein gebruikt worden door vergunninghouders met een ontheffing. Hiermee worden ook de ondernemers enorm geholpen. Parkeren op de Damlaan en de Rijnlandstraat is nu praktisch niet mogelijk, omdat het in de praktijk gewoon volstaat.

Natuurlijk komen de ontwikkelaars met de argumenten dat er gebouwd moet worden, want er is woningnood. Maar dat wordt niet opgelost met dit kolossale – niet in de omgeving passende – bouwwerk met dure appartementen. Het zijn geen starterswoningen. Nu wordt gebouwd de Leytsche Hof, waarvan het aantal geplande 99 woningen uiteindelijk is uitgebreid tot 153 (54 meer dus). Deze 153 woningen hebben 160 parkeerplaatsen tot hun beschikking, echter het zijn hoog segment woningen, waar veel bewoners 2 voertuigen zullen hebben. Bij navraag vond de ontwikkelaar dat deze auto’s dan maar verder in de openbare ruimte geparkeerd moesten worden, net zoals boven genoemd dus geen oplossing, maar een volgend parkeerprobleem, welke dus niet wordt opgelost door het bouwen van de parkeergarage.

Op dit moment wordt een geheel nieuwe woonwijk vlak bij het Damcentrum gerealiseerd bij het voormalige Total-gebouw en daarnaast mag de gemeente met een 4,5 miljoen subsidie, bij Overgoo 975 nieuwbouwwoningen realiseren met groen. Dit moet binnen 3 jaar opgestart worden. Richting Voorschoten zijn er op dit moment ook diverse grote en kleinere bouwprojecten opgestart. Er worden dus in Leidschendam heel veel woningen gebouwd, ook nog op een aantal andere plaatsen, bijvoorbeeld de Nieuwstraat (sociale woningen).

De aankomende verbouwing van het oude postkantoor en ABNAMRO-gebouw en daarna de oude PTT-centrale betekent de komende jaren enorme overlast voor het hele Damcentrum. De bouw van de Leytsche Hof zorgt al maanden voor heel veel overlast en gevaarlijke situaties bij onder andere basisschool de Zonnewijzer. Door het heien hebben diverse woningen aan de Damlaan uit 1899 veel schade opgelopen (scheuren, verzakkingen). Deze woningen zijn niet onderheit. Bij de zorgen uitgesproken aan de ontwikkelaar, zei deze dat er rekening mee is gehouden, er zal niet worden geheid maar geboord. Dat zou ook het geval zijn bij de bouw van de Leytsche Hof, maar tijdens dat boren konden bepaalde ondernemers alleen maar in de avonduren werken in verband met de trillingen. En nadat er toch was beslist om te gaan heien hebben anderen de praktijk moeten sluiten omdat er niet te werken was. De trillingen waren te voelen en te merken (rinkelende kopjes) zelfs in Halte Damhof terwijl dit een onderheit pand is.

Advies en verzoek: maak in het Damcentrum het zo nodige en verplichte groen en roep een halt toe aan de plannen voor het indienen van een omgevingsvergunning voor het nu voorliggende plan. Het is nu nog niet te laat’.

(Omwonenden Damlaan, Halte Damhof, Strandwal en Kwadrant)

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter