B&W willen starten met een vijftal nieuwe verkeersprojecten. Het gaat dan om: herinrichting Van de Wateringelaan Voorburg; Aanpak schoolomgevingen; Langzaam verkeerbrug tussen Schakenbosch en Prinsenhof laagbouw; Halte Leidschendam-Voorburg (RandstadRail/metro) in samenhang met bereikbaarheid Leidschendam Zuid; Opstellen visie op elektrificatie van vervoer; Fietspromotie en pilot veilig fietsparkeren. Dat heeft wethouder Jeffrey Keus bekend gemaakt. Het benodigde geld komt uit een financiële reserve mobiliteit binnen de gemeentelijke begroting.
Per onderdeel meldt de wethouder:
= Actieplan verkeersveiligheid, aanpak schoolomgevingen. In het kader van ‘ieder kind veilig naar school’ wordt vooruitlopend op een breder maatregelenpakket, een nieuwe scholenaanpak voorgesteld waarin op 3 scholen een proef mee wordt gehouden. De aanpak gaat er van uit dat iedere betrokkene (schooldirectie, ouders, politie, gemeente) zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en maatregelen neemt. De school voor educatie, acties en het aanspreken van de ouders; de politie en handhaving voor de uitvoering van controle/handhaving-acties; de gemeente voor het aanpakken van de infrastructuur en de openbare ruimte.
= Langzaam verkeer brug tussen Schakenbosch en Prinsenhof laagbouw. De fiets- en voetgangersbrug is onderdeel van de lokale hoofdfietsroute tussen Mall of the Netherlands en Schakenbosch/Duivenvoorde. Tussen de groenstrook en Gravin Marialaan Leidschendam ligt al een voetgangersbrug die in eigendom en beheer is van de gemeente. De gemeente moet deze voetgangersbrug aanpassen tot een fiets- voetgangersbrug om een goede en veilige verbinding in de lokale hoofdfietsroute te realiseren.
= Halte Leidschendam-Voorburg / bereikbaarheid Leidschendam Zuid Station Leidschendam-Voorburg is een belangrijk knooppunt waar RandstadRail, metro en bus samenkomen en de gemeente verbinden met Den Haag, Rotterdam, Zoetermeer en de rest van regio. Het is gelegen aan beide kanten van de Vliet, maar beide toegangen tot het station zijn echter voor veel inwoners van Leidschendam-Zuid niet op loopafstand en fietsparkeergelegenheid ontbreekt. Mede hierdoor zijn de inwoners veel op de auto aangewezen. Tot 2030 staat het toevoegen van ongeveer 1400 woningen in dit stadsdeel gepland. Om van het openbaar vervoer een daadwerkelijk alternatief te maken is het verbeteren van het station noodzakelijk, waarbij moet worden onderzocht of het verbeteren van de zuidelijke toegang hierin een rol kan spelen. Op dit moment is nog niet van alle maatregelen een kostenraming bekend en moeten de haalbaarheidsonderzoeken aangeven of de maatregelen realistisch en haalbaar zijn.
= Opstellen visie op elektrificatie van vervoer. De gemeente wil de huidige visie op elektrisch vervoeren aanpassen aan de nieuwe inzichten uit de mobiliteitstransitie en wat daarvoor nodig is (laadinfrastructuur, reduceren van netcongestie). Daarvoor is een nieuwe laadkaart nodig tot 2030 en (mogelijk) een nieuwe aanpak van de uitbreiding van deze infrastructuur.
= Fietspromotie en pilot veilig fietsparkeren. Het doel is dat meer mensen de fiets pakken voor korte afstanden. Dit draagt niet alleen bij aan een duurzame, maar ook aan een recreatieve gemeente. Het stimuleren van het fietsgebruik vraagt een brede aanpak die naast het verbeteren van de fietsinfrastructuur ook bestaat uit goede stallingsvoorzieningen en het genereren van positieve aandacht voor de fiets. Met maatregelen en activiteiten binnen de campagne LVFietst! wordt gewerkt aan betere communicatie en promotie, waar mogelijk in samenwerking met externe partners. Met externe partners wordt daarnaast verkend welke maatregelen op korte termijn mogelijk zijn om het veilig stallen van fietsen te verbeteren. Een van de ideeën daarbij is om bij grotere evenementen een tijdelijke vorm van bewaakt stallen (pop-up stalling) te (laten) organiseren.
De wethouder wil jaarlijks ook 300.000 euro uitgeven aan het asfalteren van tegelfietspaden. De totale uitgaven van de plannen belopen dit jaar 180.000 euro, komend jaar 655.000 euro.