B&W trekken 8,4 miljoen euro uit voor een herinrichting van de Veursestraatweg tussen de Noordsingel en de gemeentegrens met Voorschoten. Daarnaast wordt nog 270.000 euro uitgetrokken voor aansluitende wegen van en naar nieuwe woningbouw langs de weg. Dat heeft wethouder Jeffrey Keus bekend gemaakt. De werkzaamheden starten niet eerder dan in de tweede helft van 2025.
Argumenten vóór de herinrichting zijn dat de verkeersveiligheid op de Veursestraatweg wordt verbeterd en de bereikbaarheid van de aanliggende ontwikkelgebieden, waar 550 woningen komen, wordt gewaarborgd, aldus Keus. Daarnaast wordt de weg landschappelijk ingepast, passend bij de betekenis van de Duivenvoordecorridor. Door het verlagen van de maximumsnelheid ontstaan naar verwachting positieve milieueffecten voor de omgeving (geluid, lucht).
Voornaamste punten van de herinrichting:
= een doorlopende middenberm die niet overrijdbaar is. Dit zorgt ervoor dat gevaarlijke inhaalbewegingen worden voorkomen,
= bij kruispunten buigt de weg uit. Dit heeft een snelheidsremmend effect,
= bomenrijen langs de weg. Binnen de huidige bebouwde kom is vanwege de beperkte ruimte en het inpassen van parkeerplaatsen gekozen voor een enkele bomenrij in de middenberm. Buiten de huidige bebouwde kom is meer ruimte en is gekozen voor een dubbele bomenrij, aan weerszijden van de weg,
= als kruispuntsvorm is gekozen voor een voorrangskruispunt. Dus geen rotondes, verkeerslichten en voorrangspleintjes.
= Bij alle kruispunten wordt een middenberm toegepast. Dat zorgt voor verbetering van de oversteekbaarheid van de weg voor alle verkeer, omdat dit in twee stappen kan gebeuren,
= Het drukke, en minder overzichtelijke kruispunt bij Schakenbosch / Parnashofweg wordt voorzien van uitritconstructies om de verkeersveiligheid te waarborgen,
= effect van de doorlopende middenberm is dat de bereikbaarheid van de aanliggende woningen en bedrijven verloopt via het principe rechtsaf-in-rechtsaf-uit. Dat betekent dat er bij de kruispunten (Vlietvoorde plek voormalig Life&Garden; Noortheylaan) soms keerbewegingen ontstaan. Als keervoorziening is ook het kruispunt met Haagwijk in de gemeente Voorschoten meegenomen,
= de plekken van de bushaltes zijn gedeeltelijk aangepast. Ze liggen nu centraler ten opzichte van de nieuwe woningbouwontwikkelingen,
= het huidige weggedeelte binnen de bebouwde kom loopt dicht langs aaneengesloten bebouwing. In het ontwerp komt de nieuwe weg iets verder van de woningen af te liggen. Daardoor zal het geluid op deze woningen afnemen. Voor de woningen buiten de huidige bebouwde kom geldt dat die minder geluidbelast worden doordat de gemiddelde snelheid van het verkeer zal afnemen door het verlagen van de maximumsnelheid. Verder draagt het toepassen van geluidreducerend asfalt bij aan verdere afname van het geluid,
= de huidige parkeerplaatsen aan de zijde van Schakenbosch vervallen om ruimte te maken voor de nieuwe bomenrij in de middenberm. Aan de woningzijde worden er juist parkeerplaatsen toegevoegd, maar dit leidt niet tot volledige compensatie van het aantal plekken. Daarom is in het ontwerp bij de Noordsingel een reservering gemaakt voor 6 extra plekken.
= de grens van de bebouwde kom verschuift naar de gemeentegrens met Voorschoten. De maximum snelheid op de Veursestraatweg kan daarmee van 60 naar 50 kilometer per uur.