De gemeente heeft de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor de intergemeentelijke Gebiedsvisie ‘De Vlietlijn en doorontwikkeling Binckhorst’ ter inzage gelegd. Het gaat daarbij onder andere om de nieuwe tramverbinding Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg met een aftakking naar Rijswijk/Delft. Eenieder kan tot 15 november een zienswijze (bezwaarschrift) indienen.
In het stuk gaat het om drie ontwikkelingen: de bouw van nog eens 7500 woningen op de Binckhorst (bovenop de 5000 die er nu al worden gebouwd); de aanleg van de nieuwe tramlijn en de plek waar Den Haag een geothermiecentrale voor energielevering gaat realiseren.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen het plangebied (Binckhorst waar het allemaal gebeurt) en een studiegebied waaronder Voorburg-West tussen Utrechtsebaan, Vliet, Trekvliet en de lijn Corbulokade/Overburgkade. In het studiegebied kunnen ‘relevante milieueffecten’ optreden als gevolg van de activiteiten in het plangebied, aldus de NRD.
Zoals eerder besloten gaat de nieuwe tramverbinding naar Station Voorburg lopen via de Maanweg, Huygenstraverse, Stationsplein. De aftakking naar Rijswijk via de Binckhorstlaan (Voorburg-West), Prinses Mariannelaan, Geestbrug.
Uit de NRD blijkt dat er een milieueffect rapportage (MER) voor de plannen wordt gemaakt. Daarbij wordt gekeken naar negatieve en positieve effecten, tijdelijke en permanente effecten. Dat zowel tijdens de aanleg/bouw als bij gebruik.
De effecten die worden onderzocht zijn:
= Mobiliteit: overstappen van auto naar lopen, fiets en gebruik openbaar vervoer; ruimte voor fietsers en voetgangers; verkeersveiligheid, aantal conflictsituaties/ongelukken; oversteekbaarheid; capaciteit verkeersnetwerk in combinatie met wegvakken; capaciteit kruispunten.
= Milieu: locaties met bodem- en grondwaterverontreinigingen; natuur beschermde gebieden Natura 2000 (stikstof ); beschermde gebieden natuurnetwerk Nederland; beschermde soorten; effect op bekende waarden en archeologische verwachtingswaarden; effect op cultuurhistorische waarden; aantal gehinderden door geluid; geluidbelasting in plangebied; booggeluid tram; verandering in jaargemiddelde concentratie stikstofoxiden; verandering in jaargemiddelde concentratie fijnstof (PM10); verandering in jaargemiddelde concentratie zeer fijnstof (PM2,5); risico’s externe veiligheid; trillingshinder.
= Leefomgeving: toe- en afname beschikbaar openbaar groen; recreatiemogelijkheden; toe- en afname bomen; kwaliteit openbaar groen; duurzaam materiaalgebruik; grondwatersituatie; waterkeringen en waterveiligheid; waterbergend vermogen; oppervlaktewater; landschappelijke structuur en waarden, ruimtelijke-visuele kwaliteit; verandering van het milieugezondheidsrisico; verandering van gevoelstemperatuur op hete dagen; verandering bereikbaarheid van koele plekken; ruimte voor ontmoeten en bewegen; klimaat adaptieve omgeving; windhinder; licht en schaduw; bezonning, reflectie en inschijning; verdeling beschikbare ruimte op maaiveld naar gebruiksfunctie.
De MER beschouwt de huidige situatie (het moment waarop de bureau-, veld- en effectonderzoeken ten behoeve van de MER zijn of worden uitgevoerd); de referentiesituatie (de huidige situatie, aangevuld met de voorziene autonome ontwikkelingen. Als referentiejaar wordt 2040 aangehouden); de projectsituatie (de huidige situatie, aangevuld met de voorziene autonome ontwikkelingen en aangevuld met de initiatieven woningbouw op de Binckhorst, aanleg tramlijn, realisatie geothermiecentrale).
Overigens worden bij de MER ook betrokken:
= Onderzoeken kantorenprogramma Lekstraat/Spoorboogzone Den Haag naar aanleiding van aanleg tramlijn met nieuwe haltes,
= Bandbreedtes dichtheid woningbouw en gevolg op de leefkwaliteit en zon-windhinder,
= Afvalbedrijven uitplaatsen in relatie tot verbeteren leefomgeving in hindercontouren en toevoegen park,
= Analyse bedrijven milieucategorie 3.1 en hoger in relatie hinder en treffen van maatregelen,
= Ontwikkelen van bovenwijkse voorzieningen zoals sporthal en zwembad,
= Ontwikkelen van een wijkhart met commerciële voorzieningen zoals detailhandel en horeca,
= Varianten in verkeersafwikkeling, autoluw maken van deelgebieden en verbeteren van de langzaamverkeersstructuur,
= Locaties geothermie in relatie tot beoogde programma’s in omgeving.
Het is de bedoeling dat de MER er begin 2025 ligt tezamen met een ontwerp-gebiedsvisie die de drie betrokken gemeenten, Den Haag/Leidschendam-Voorburg/Rijswijk, samen opstellen.
Inwoners van Leidschendam-Voorburg kunnen op de volgende manieren een zienswijze indienen:
= Door een e-mail te sturen naar ondersteuningpma@lv.nl onder vermelding van zienswijze NRD ‘De Vlietlijn en doorontwikkeling Binckhorst’,
= Per post, onder vermelding van zienswijze NRD ‘De Vlietlijn en doorontwikkeling Binckhorst’. Gemeente Leidschendam-Voorburg, tav T. Stenfert Kroese, Postbus 1005, 2260 BA Leidschendam-Voorburg,
= Telefonisch de zienswijze te bespreken met de betreffende medewerker van Leidschendam-Voorburg. Hiervoor dient een afspraak te maken met het secretariaat van de afdeling PMA via het telefoonnummer 14070.