Mijn kijk op de bestuurlijke blunders rond jongerenhuisvesting aan de Vlietweg was nog niet vervaagd, of de volgende klucht diende zich alweer aan in de raadszaal. Tijdens een openbare commissievergadering werden de bouwplannen van het college besproken met de volksvertegenwoordigers.
Ik kon er helaas niet live bij zijn door een fysiek ongemak, maar gelukkig bood het gemeentelijk informatiesysteem uitkomst. Daaruit bleek dat de raadsleden zich aardig overvallen moesten hebben gevoeld. ‘Of het controlerend ensemble even binnen tien dagen 1200 pagina’s wilde beoordelen’. Je zou het bijna een overval durven noemen, compleet met de suggestie van zorgvuldigheid dankzij een participatieverslag van 155 pagina’s. Maar de oplettende burger zag de valstrik al van mijlenver aankomen: het was gewoon een bevestiging van wat het gemeentebestuur en de projectontwikkelaar al lang en breed hadden bekokstoofd.
Tijdens de vergadering wist een zichzelf mateloos overschattende wethouder met een zeker gespeeld dedain alle zorgen van de omwonenden te bagatelliseren. Lopende rechtszaken? Ach, slechts formaliteiten, in de ogen van deze VVD2-afgevaardigde. Maar die formaliteiten zouden weleens als een tijdbom kunnen ontploffen onder dit falende beleid. En ja hoor, de burgerparticipatie was ook niet helemaal goed verlopen. ,,Daar baal ik enorm van’’, zei de wethouder met droge ogen. Lees: ‘We hebben uw buurt onherstelbaar verprutst, maar volgende keer doen we het beter’. Consequenties? ‘Nee, daar doen we helaas niet aan’.
Een doorn in het oog van de gemeente is de lokale garagehouder, die weigert zijn grond te verkopen. Ja en hoe krijg je de man er netjes af als sapperderflap ook nog blijkt dat hij milieucategorie 3.2 heeft en er veel te grote afstand tussen wonen en bedrijf is voorgeschreven. ,,Oh, dat los ik wel even op”, zei de wethouder en vertelde in de raadszaal dat er een foutje was gemaakt en er altijd al sprake was van millieucategorie 2.0. Tsja, als je klem zit maak je gewaagde sprongen en nu mag de rechter bepalen wie gelijk heeft en of 2.0 wel soelaas genoeg biedt. Volgens mijn betrouwbare bronnen hebben ambtenaren hem ook maar eens flink onder druk gezet.
Toen beweerde wethouder tijdens de vergadering tot overmaat vrolijk dat de garagehouder ,,toch weg wilde.’’ Die leugen viel natuurlijk slecht bij de man zelf, en nadat hij dat liet merken, beet de omhooggevallen ex-agente fel van zich af: ,,Ik spreek niet met burgers in de raadszaal.” Van betrokkenen begreep ik later dat ze het op de binnenplaats van de raadszaal probeerde te sussen, maar door nog een leugen over een aanwezige getuige, was het pleit helemaal beslecht. GBLV (VVD2) heeft goed laten zien aan welke kant deze partij staat en over welk niveau de partij beschikt.
D66’s wethouder, die normaal de portefeuille burgerparticipatie beheert, blijft tot op heden opvallend stil. Misschien zit hij nog te puzzelen hoe deze puinhoop in lijn ligt met zijn idealen…
Kortom, het gemeentebestuur heeft zich overschat en de projectontwikkelaar vanaf het begin de illusie gegeven dat het allemaal ‘appeltje eitje’ zou worden. Vandaar dat de projectontwikkelaar een te klein stuk grond kocht, in de wetenschap dat hij later het ontbrekende deel wel bij de gemeente zou kunnen ophalen, uiteraard tegen betaling. En nu zitten we met de gebakken peren, zoals ik in Burgermans Beleven 17 al aangaf: het gemeentebestuur heeft compleet verzaakt en heeft gefaald als volksvertegenwoordiger om samen met de omwonenden vorm te geven aan deze ingrijpende verandering in de leefomgeving.
En nu komt de boemerang terug. Geen wonder dat de raad in vertwijfeling verkeert. Sommige raadsleden beginnen wellicht langzaam te begrijpen hoe de vork in de steel zit, maar velen blijven hangen in nepemoties, misleidende voorstelling en verkeerde feiten (zie Burgermans Beleven 17 https://vlietnieuws.nl/2024/09/23/burgermans-beleven-17/ ) En de belofte van 50% jongerenhuisvesting voor Leidschendam-Voorburg? Een loze belofte, nergens gegarandeerd. In werkelijkheid gaat 75% naar welgestelde jongeren van buiten de gemeente. En wie staan er straks met lege handen? Wie faciliteert hier nu eigenlijk uitsluitend de belangen van een projectontwikkelaar?
DIT KAN NIET ZO DOORGAAN!
Onze volksvertegenwoordiging moet wakker worden. Met het boetekleed aan en ware intentie is er nog steeds ruimte voor een dialoog en oplossingen, waarbij alle partijen wellicht wat water bij de wijn moeten doen. Zelfs andere locaties zijn denkbaar! Maar als dit doorgaat zoals het nu gaat, zijn er alleen maar verliezers. En dat hoort niet bij goed bestuur, toch?
De koersnotitie voor de omgevingsvisie stond ook nog op de agenda, en eerlijk is eerlijk: deze wethouder deed het beter en intelligenter dan zijn voorganger Hoewel ik langzamerhand het gevoel krijg dat deze wethouder is uitgegroeid tot president-wethouder met vergaande bevoegdheid over alle portefeuilles. Maar daarover vast later meer.
U begrijpt dat de warmte mij aan alle kanten weer uitslaat en ik maar weer even de koelte opzoek. Volgende keer verder.
(Burgermans, inwoner)