Binnen de ambtelijke organisatie van de gemeente is het nodige mis als het gaat om controle op uitgaven, inzicht in het risico op fraude, toegang tot systemen waar geld in omgaat en gegevensbescherming. Ook verdient de integriteit van ambtenaren extra aandacht. Dat blijkt uit een toelichting op de begroting 2025 die B&W naar de gemeenteraad hebben gezonden. De bescherming van informatie moet ook verbeteren.
Bij een betere controle op de uitgaven gaat om het de rechtmatigheid van betalingen in de sectoren zorg en jeugd. Eind 2025 moet voor de hele ambtelijke organisatie een nieuwe analyse zijn gemaakt over risico’s op fraude. Komend jaar wordt ook de toewijzing van toegangsrechten tot systemen waar geld in omgaat (boekhoudding, belasting, subsidies, sociale uitgaven) ‘op orde gebracht’.
Om de integriteit van ambtenaren te bevorderen wordt er een communicatiecampagne opgezet, worden procedures gestroomlijnd, wordt de gedragscode geactualiseerd en gaat het management een integriteitsspel met de ambtenaren spelen. Bij de bescherming van gegevens wordt nagegaan waar dit niet goed is geregeld. Daarna wordt met de gemeenteraad samen een plan gemaakt om die knelpunten aan te pakken.
Hoe dan ook moet de beveiliging van informatie gaan voldoen aan een nieuwe EU-richtlijn (NIS2) en eisen die de rijksoverheid stelt aan informatiebeveiliging (BIO).