Het kabinet heeft 16 miljoen euro over voor verkeersmaatregelen in onder andere Leidschendam-Voorburg nu de werken aan de A4/N14 (verbreding/aanbrengen ondergrondse kruisingen) voor onbepaalde tijd zijn uitgesteld. De regio had maatregelen voor totaal 117 miljoen euro voorgesteld. Van de 16 miljoen is 8,5 miljoen bestemd voor snelle maatregelen in de periode tot 2035. De rest van het geld gaat op aan nader te bepalen ondersteunende maatregelen.
Dat heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur en waterstaat) na overleg met regiobestuurders bekend gemaakt. Vanuit de regio is ‘teleurgesteld’ gereageerd. Er was ingezet op 66 miljoen euro van de bewindsman. Het vorige kabinet besloot de werken aan A4/N14 tot een nader te bepalen datum uit te stellen vanwege geld- en personeelsgebrek alsmede onzekerheid over de uitstoot van stikstof in de omgeving door de werken.
Om het verkeer op de de ringweg rond Den Haag, waar de N14 deel van uitmaakt, ‘draaiende’ te houden zetten rijk en regio in op:
= Smart Mobility I/Incidentmanagement: verminderen van de effecten van ongeplande verstoringen door een snellere start en afhandeling van incidentmanagement in combinatie met andere maatregelen (65,6 miljoen euro),
= Smart Mobility II/Informatie: effectiever informeren van de reiziger via in-car informatie over met name verkeershinder en routering (58,6 miljoen euro),
= Verkeersmanagement: betere benutting van het bestaande netwerk met behulp van investeringen in verkeersmanagementsystemen (49 miljoen euro),
= Kleine infrastructurele maatregelen (op-/afritten, betere inrichting van knooppunten, verbetering van belijning) (76,8 miljoen euro).
De minister zal deze invulling zal verwerken in een opdracht aan Rijkswaterstaat voor de uitvoering, uiterlijk vanaf medio 2025, voor zover in het komende half jaar blijkt dat de maatregelen inpasbaar zijn.
De bewindsman en de regionale bestuurders hebben geconcludeerd dat inzet van de regio zelf (dus ook de gemeente Leidschendam-Voorburg) noodzakelijk is. De regio is ook bereid deze inzet daar waar mogelijk en relevant te leveren. Zo is onder meer afgesproken:
= Blijvende inzet van weginspecteurs op elkaars wegennet, informatie delen en capaciteit en expertise leveren,
= Stimuleren van digitalisering in de organisatie, bijdrage leveren aan pilots en werkgroepen, stimuleren gebruik beschikbare diensten bij projecten, vergroten regionale betrokkenheid, bijdrage leveren aan landelijk diensten,
= Langjarige inzet van organisaties zoals Zuid-Holland Bereikbaar om maatregelen nader uit te werken in benodigde personele capaciteit en budget als onderdeel van de regionale samenwerking, het beschikbaar stellen/delen van relevante informatie, het creëren van draagvlak binnen de eigen organisatie tot en met het opdrachtgeven voor het doorvoeren van aanpassingen aan het eigen instrumentarium,
= Inzet voor dan wel uitvoering van maatregelen aan het onderliggende wegennet en inzet voor maatregelen aan de hoofdwegennet voor zover er effecten zijn op het onderliggend wegennet.
Rijk en regio hebben afgesproken dat de medewerking van externe partijen gezamenlijk zal worden georganiseerd, onder leiding van Rijkswaterstaat.
Kleine infrastructurele maatregelen kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage uit het beschikbare Rijksbudget voor het draaiende houden van de ring Den Haag. Het gaat dan om: doorvoeren van kleine infrastructurele aanpassingen, met name op het gebied van wegmarkering, bewegwijzering en toe- en afritten, ten behoeve van verbetering van verkeersgedrag en verkeersdoorstroming op diverse punten op de ringwegen van Den Haag en toeleidende wegen naar deze ringwegen. Rijk en regio realiseren zich dat het draaiende houden van de ringweg Den Haag een forse opgave blijft, ondanks de hierboven beschreven inzet. Rijk en regio zullen in het kader van de gebiedsgerichte bereikbaarheidsprogramma’s in gesprek blijven over deze opgave.