De plannen voor de aanleg van een tramlijn tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg met een aftakking naar Rijswijk/Delft moeten vervangen worden door een ondergrondse metroverbinding Scheveningen – Zoetermeer en gelede (18 meter lange) bussen tussen Binckhorst, Station Voorburg en Rijswijk.
Dat stelt Burgersupport Koningscorridor. Men heeft het voorstel gelanceerd in een zienswijze (bezwaarschrift) op de ‘Notitie Reikwijdte Detailniveau (NRD)’ die de initiatiefnemers voor de tramlijn (Vlietlijn gedoopt) hebben uitgebracht. In die notitie wordt voorgesteld de tramlijn nader te gaan onderzoeken in een Milieu Effect Rapportage (MER).
De tramlijn is een initiatief van rijk, provincie, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. De verbinding zou er rond 2030 moeten zijn. De tramlijn is nodig vanwege de voorgenomen woningbouw op de Binckhorst, en het transport voor mensen die daar gaan wonen en werken.
Volgens Burgersupport levert de nieuwe tramverbinding extra knelpunten en overlast op, komt deze te laat, en is niet toereikend voor de komende decennia.
Het plan voor een verbinding Scheveningen – Zoetermeer ligt er al lang. Oorspronkelijk zou de gedachte tramverbinding vanuit Station Voorburg, doorgetrokken worden naar Zoetermeer via het bestaande spoor. Daar is vooralsnog (tot 2040) van af gezien.
Burgersupport stelt dat de verbinding Scheveningen – Zoetermeer ondergronds zou moeten worden aangelegd en niet bovengronds zoals er later van is gemaakt.
De ondergrondse verbinding lost groeiende bovengrondse problemen op. Met haltes Zoetermeer, Transferium Prins Claus plein /ADO Stadion, Binckhorst, Den Haag CS en Scheveningen wordt een blijvende oplossing geboden en een impuls gegeven aan economische en maatschappelijke activiteiten.
Snelle verbindingen stimuleren de economische groei in de hele regio Haaglanden, zo stelt Burgersupport; snelle verbindingen maken het aantrekkelijk in de regio te (blijven) wonen en/of werken; ondergronds transport zorgt voor een schonere, stillere stedelijke omgeving met meer ruimte voor groen; de Huygenstunnel (ondergronds brengen van Utrechtsebaan/12 en spoor in Voorburg) is onderdeel van het project.