B&W hebben bekend gemaakt welke maatregelen er nog worden genomen aan de infrastructuur rond de Mall om verkeersoverlast van bezoekers tegen te gaan:
= Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau. ‘Om de overlast van het verkeer op de Heuvelweg richting N14 zo veel mogelijk weg te nemen wil de gemeente drie rijstroken rechtdoor richting kruispunt N14 realiseren. Nu de benodigde verkeersbesluiten genomen zijn en er per 1 september 2024 geen bezwaren meer genoteerd zijn, is het overall plan voor de Heuvelweg gemaakt als startpunt voor de realisatie. Gezien doorlooptijden voor uitvragen, plannen en uitvoeren is de verwachting dat de uitvoering van het gedeelte van het plan voor de aanpassing Heuvelweg ter hoogte van het politiebureau in 2025 klaar kan zijn. Uiteraard ook afhankelijk van de snelheid waarmee aannemers dit kunnen realiseren’,
= Openbaar vervoer – halte Heuvelweg. ‘De aanpassing aan de halte is integraal onderdeel van het plan van aanpak voor de gehele Heuvelweg. De planning is om nog in het vierde kwartaal 2024 het definitieve besluit te nemen over de aanpassing aan de halte: formeel besluit door HTM, MRDH (Metropoolregio) en Leidschendam-Voorburg. Vervolgens zullen de werkzaamheden worden aanbesteed en uitgevoerd in 2025 met uitloop naar 2026. Uiteraard ook afhankelijk van de snelheid waarmee aannemers dit kunnen realiseren. De halte wordt aan beide kanten van het spoor verlengd, zodat er altijd 2 trams tegelijkertijd kunnen halteren; het terugbrengen van een voetgangersoversteekplaats aan de kant van de Mall is haalbaar. Dit is derhalve in het laatste ontwerp toegevoegd; de aangepaste halte is ook geschikt voor de instroom van de nieuwe trams; de verkeerssystemen van gemeente en HTM worden technisch aan elkaar gekoppeld, zodat de prioriteit van de trams optimaal wordt afgestemd op de doorstroming van al het overige verkeer (waaronder ook voetgangers en fietsers)’,
= Fietsen, voetgangers en bewaakte fietsenstalling. ‘Samen met de Fietsersbond en het Platform voor gehandicapten heeft de gemeente gekeken naar de toegankelijkheid van de Mall voor fietsers en voetgangers. In overleg met URW (eigenaar Mall) is een plan uitgewerkt om de op- en aanmerkingen van deze schouw mee te nemen. URW heeft het ontwerp van de bewaakte fietsenstalling bij de gemeente ingediend en de gemeente heeft hiervoor een vergunning afgegeven. URW heeft aangegeven dat de fietsenstalling er in 2024 nog niet komt. Naar aanleiding van ambtelijke gesprekken is aan het college voorgesteld het ontwerp en de locatie te heroverwegen, zodat er meer overdekte fiets-parkeerplekken komen dan in het huidige ontwerp. URW heeft een stalling voor deelscooters en gemotoriseerde tweewielers gerealiseerd. Voor de deelvervoeraanbieders Felyx en Check zijn op het gehele terrein van de Mall locaties gereserveerd om deelscooters en deelfietsen te plaatsen’,
= Doorstroming verkeer. ‘De gemeente werkt in samenwerking met Rijkswaterstaat aan de overdracht van de ‘dynamische groene golf’ die op de slimme verkeerslichten in de gemeente draait, naar de beheerorganisaties van Rijkswaterstaat’.