Er is 112,4 miljoen euro beschikbaar voor een verbetering van station Laan van Nieuw Oost Indië. Daarbij gaat het onder andere om de locatie en afmetingen van de entree(s) en perrontunnel(s); een wijkverbinding; de locaties van bus- en tramhaltes; een keervoorziening voor de tram; fietsparkeervoorzieningen; een hoge Velostrada (fietsinfrastructuur); een P+R en de inrichting van de openbare ruimte.
Dat heeft de Haagse wethouder Arjen Kapteijns bekend gemaakt. Den Haag ‘trekt’ het project ‘Knooppunt Den Haag Laan van NOI’. Partners daarin zijn de gemeente Leidschendam-Voorburg, de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag), ProRail, NS, HTM en RET.
Er liggen inmiddels drie varianten: ‘Basisalternatief’, ‘Verbinder’ en ‘Toegangspoort’. In alle drie wordt de transfercapaciteit van het station verbeterd, de fietsparkeervoorzieningen flink uitgebreid en wordt de openbare ruimte opnieuw ingericht. Deze plannen worden nu verder uitgewerkt. Voor de zomer 2025 wordt een voorkeursalternatief gekozen.
Tegelijkertijd spelen er nog twee zaken rond het station: de Ontwikkelvisie Laan van NOI en de Ontwikkelvisie voor het CID gedeelte dat in dit gebied ligt. Tussen deze drie vindt intensieve afstemming plaats, zodat de uitgangspunten met elkaar overeenkomen.
Kapteijns gaat ook in op de burgerparticipatie. ‘Dit gebeurt op verschillende manieren. Zo zijn er twee informatie- en meedenkbijeenkomsten georganiseerd over Knooppunt Laan van NOI, waar ongeveer 6.000 huishoudens in de omgeving (Den Haag en Voorburg) voor zijn uitgenodigd. Ook is een adviesgroep actief betrokken bij de verkenning die input levert. Voor alle deelprojecten van de Oude Lijn (spoorbaan Leiden-Dordrecht, red.) is een Participatieve Waarde Evaluatie uitgevoerd: een online raadpleging. Hier hebben meer dan 7400 mensen aan meegedaan. De 1714 adviezen die hieruit zijn gekomen gaan over zaken zoals gewenste ruimte voor groen, ruimte om te lopen en fietsenstallingen voor Knooppunt Laan van NOI’.
Bij de Oude Lijn bestaan zes deelprojecten allen gericht op meer openbaar vervoer in samenhang met woningbouw langs de spoorbaan. Voor de zes deelprojecten is in totaal 1,54 miljard euro uitgetrokken. Hoofdzaken: verbetering van vier bestaande stations (Leiden, Laan van NOI, Schiedam en Dordrecht); opening van vier nieuwe stations (Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Van Nelle en Dordrecht Leerpark); verdubbeling van de sporen tussen Delft en Schiedam; stapsgewijze verhoging van de sprinterfrequentie tussen Den Haag Centraal en Dordrecht. In 2040 moet dit alles zijn gerealiseerd.