Den Haag wil woningen gaan bouwen bij Station Mariahoeve, onder andere aan beide zijden van de Hofzichtlaan. In het gebied zijn verder kantoren, innovatieve bedrijven, horeca, cultuur, recreatie en sociale initiatieven voorzien. In de hele wijk Mariahoeve moeten er tot 3000 woningen bij komen; de meesten daarvan bij het station.
Dat blijkt uit het Gebiedsprogramma Mariahoeve 2050 dat B&W van Den Haag hebben uitgebracht. Voor het gebied rondom Station Mariahoeve wordt een ‘integrale gebiedsontwikkeling’ gemaakt. Bij het station is een mix van wonen en werken voorzien. Bij de nieuwbouw van woningen ligt het accent op kleinere woningen.
In het Gebiedsprogramma wordt gesproken over een ‘nieuwe betekenis voor station Mariahoeve’. ‘De meeste nieuwe woningen en werkplekken bouwen we rondom het station omdat dit één van de best bereikbare plekken is met het Openbaar Vervoer. Op het moment is het aandeel in- en uitstappers bij station Mariahoeve vrij laag. De meeste gebruikers zijn verbonden aan de kantoren die zich daar bevinden. Met de transformatie van het stationsgebied naar een meer centrum-stedelijk gebied waar ook een aanzienlijk deel woningen bij komen, krijgt het station een nieuwe betekenis als ‘Stationskwartier Mariahoeve”. Voor deze ontwikkeling wordt gekeken naar het realiseren van een mobiliteitshub waarbij dubbelgebruik, deelmobiliteit en buurtfuncties aan elkaar gekoppeld worden’.
Voor de Leidschendam-Voorbugse kant van het station bestaan al langer plannen voor grootschalige woningbouw op Appelgaarde 2-4, plus een herinrichting van het omliggende gebied. Daarin stond ook de bouw van een flat evenwijdig aan het spoor op daar aanwezig Haags grondgebied. Daar verwijzen B&W van Den Haag in hun plannen voor het stationsgebied echter niet naar. Overigens liggen de plannen voor Appelgaarde 2-4 in de ijskast. De ontwikkelaar kan het financieel niet mee rond breien.