De nieuwe tramlijn Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg met aftakking naar Rijswijk/Delft (Vlietlijn) door Voorburg-West moet er zo niet komen. In plaats daarvan moet tramlijn 15 Nootdorp Centrum – Den Haag CS doorgetrokken worden vanaf Den Haag CS naar de Binckhorst en op termijn naar Zoetermeer. De aftakking naar Rijswijk/Delft kan vervallen aangezien tram 1 gewoon naar Delft blijft rijden volgens de huidige route; een route die tram 15 ook gedeeltelijk volgt. Station Voorburg hoeft niet aangedaan te worden.
Dat voorstel hebben de Buren van de Binckhorst gelanceerd. ‘Dit advies is bedoeld om de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een evenwichtige en toekomstbestendige afweging te laten maken bij het verdere proces. Wij verzoeken de Raad dit advies parallel te laten uitwerken, zodat de OV-lijn optimaal versterkt en toekomstbestendig wordt gemaakt’.
‘Het is niet realistisch om te verwachten dat de Vlietlijn enkel een korte HOV-pendeldienst wordt tussen Den Haag CS en de Binckhorst/Voorburg/Rijswijk. In plaats daarvan moet deze verbinding deel uitmaken van het grotere regionale OV-lijnennetwerk. Om de gevolgen op het bestaande OV-netwerk te minimaliseren, stellen wij voor om Lijn 15 in plaats van Lijn 1 als basis te gebruiken voor de Vlietlijn’.
‘Met de Lijn 15-De Vlietlijn variant wordt de bereikbaarheid van OV-hubs als Den Haag CS en HS verbeterd, zonder dat de route van de succesvolle tramlijn 1 verlegd hoeft te worden. Dit voorkomt onnodige kosten en verlies van passagiers voor Lijn 1. Delft blijft goed bereikbaar, omdat Lijn 15 op de Haagweg (Rijswijk) aansluit op Lijn 1 en in Ypenburg op Lijn 19’.
Voor het eindpunt van de doorgetrokken Lijn 15 zijn er twee opties:
= bij de Binckhorstbrug en keert daar om,
= de tram rijdt een cirkel over de Binckhorst: Den Haag CS, Binckhorstlaan, Zonweg, Melkwegstraat, Maanweg en terug naar de Binckhorstlaan.
De Buren: ‘Een tram die naar Station Voorburg gaat leidt tot ‘grote verkeerskundige en ecologische uitdagingen. De vervoerswaarde is beperkt, tenzij Station Voorburg weer een intercitystation (onwaarschijnlijk) wordt. Ondergrondse doortrekking op termijn zou het bedrijventerrein Westvliet en de (toekomstige) sportvelden aldaar beter kunnen ontsluiten’.
Omdat er al woningbouw op de Binckhorst plaats vindt, het nog jaren gaat duren voordat de nieuwe tramlijn er is, en er bovendien gekort wordt op middelen voor openbaar vervoer moet er zo snel mogelijk een hoogfrequente busverbinding met lijnen 26 en 28, uitgevoerd met de HTM 18-meter bussen op vrije busbanen komen. Onderzoek naar het gebruik van Rotterdamsebaan voor een snelle busverbinding naar Delft is nodig.
Andere wensen van de Buren van de Binckhorst:
= een visie voor het gebied Voorburg-West op te stellen, met duidelijke kaders voor ruimtelijke ontwikkelingen,
= directe verbetering van de verkeersveiligheid op de Pr. Mariannelaan door bijvoorbeeld een snelheidsverlaging en het invoeren van verkeersremmende maatregelen.
‘De inwoners van Leidschendam-Voorburg verdienen heldere keuzes en oplossingen die hun leefbaarheid écht verbeteren. Dit vraagt om vernieuwende denkrichtingen en innovatieve oplossingen; de traditionele aanpak volstaat niet meer. Ga de uitdaging aan en zet samen stappen richting een duurzame toekomst’, aldus de Buren.