Vorig jaar zijn er 150 klachten bij de gemeente ingediend over het optreden van ambtenaren en leden van B&W. Dat blijkt uit het jaarverslag 2024 van de secretaris klachtenbehandeling.
In het jaarverslag gaat het om ‘gedragingen’ van ambtenaren en leden van B&W. Daaronder vallen bejegening, het onvoldoende zorgvuldigheid betrachten, onvoldoende of geen contact zoeken, toezeggingen niet nakomen.
Als ‘rode draad’ wordt genoemd het niet of te laat terugbellen, de door de burger aangedragen zaak komt bij de verkeerde afdeling terecht, zaken worden niet of te laat opgepakt.
In percentages zag het beeld er zo uit: geen goede organisatie (34), niet professioneel genoeg (13), bejegening (12), slechte informatievoorziening (11), luistert niet (5).
De afdelingen Werk/inkomen/jeugd/zorg (WIJZ) en Stadsbeheer leverden samen meer dan de helft van de 150 klachten op. Van de 150 werden er 128 behandeld; 7 zijn er nog in behandeling. De rest werd niet in behandeling genomen of ingetrokken. Van de 128 klachten werd 93 procent na bemiddeling opgelost, 2 procent middels een gesprek. De rest kwam bij de klachtencommissie/B&W terecht voor een oordeel.




