Nieuws
Geen meldpunt onbegrijpelijke taal

B&W willen geen meldpunt instellen waar inwoners kunnen klagen over onbegrijpelijke taal die de gemeente jegens hen gebruikt. De gemeenteraad had om zo’n meldpunt gevraagd door het aannemen van een motie afkomstig van GroenLinks.

Volgens burgemeester Martijn Vroom vergt de voorbereiding van zo’n meldpunt minstens 400 uur ambtelijk werk. Het meldpunt in stand houden kost 500 uur werktijd van ambtenaren per jaar.

‘Het heeft de voorkeur van de gemeente’, aldus Vroom, om bestaande middelen meer te promoten ‘in plaats van het instellen van een apart formulier/meldpunt’. Die middelen zijn: De Direct Duidelijk campagne (een landelijke campagne om de overheid duidelijker te laten communiceren, red.) voort te zetten door trainingen (aan ambtenaren) te blijven geven; het effect van de campagne te meten aan de hand van een impactscan; aan de hand daarvan en de analyse die de gemeente Arnhem doet naar het effect van hun campagne verdere acties te bepalen.

Arnhem wil: Schrijven in voor iedereen begrijpelijke taal; verder verbeteren van de toegankelijkheid van gemeentelijke websites; communicatie waarin alle Arnhemmers zich herkennen en niemand zich (onbedoeld) uitgesloten, gediscrimineerd of niet welkom voelt. Men heeft daartoe de campagne ‘Duidelijke taal’ gestart gericht op het gebruik van heldere en eenvoudige taal, het vermijden van jargon, het uitleggen van moeilijke termen, en het vermijden van beeldspraak die niet iedereen begrijpt.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com