Theater Ludens verzorgde vorig jaar 376 activiteiten waarbij 34.000 bezoekers de drempel overstapten. Daarnaast werden er in het Leidschendamse Veur Theater nog eens 58 activiteiten georganiseerd. Die trokken ruim 2400 bezoekers. Financieel hield het theater 16.460 euro ‘over’. Dat is aan de eigen reserve toegevoegd.
Dat blijkt uit het jaarverslag en de jaarrekening 2024 van Theater Ludens. De 376 activiteiten bestonden uit 159 theatervoorstellingen, 3 exposities, 22 schoolvoorstellingen, 99 activiteiten in het kader van de jeugdtheaterschool, vijf poppodia, 69 voorstellingen die anderen in het theater hielden en 19 commerciële activiteiten.
In het Veur Theater ging het om 24 schoolvoorstellingen en 35 activiteiten van de jeugdtheaterschool. Twee poppodia gingen niet door omdat de directie van het Veur Theater ontheffingen die men heeft voor geluidoverlast, niet wilde inzetten voor popmuziek. De poppodia staan wel in een samenwerkingovereenkomst die beide theaters op last van de gemeente afsloten. De gemeente heeft echter besloten niet in te grijpen.
Theater Ludens zag de baten in 2024 fors toenemen ten opzichte van 2023: van 577.000 naar 679.500 euro. Er kwam meer subsidie binnen (396.400 euro) maar ook de exploitatie leverde 70.000 euro meer op dan in 2023. Het theater sloot vorig jaar af met winst (16.460 euro) daar waar op een verlies van bijna 57.000 euro was gerekend.
‘Theater Ludens heeft de kwaliteitsimpuls die wij in 2023 hebben ingezet in 2024 verzilverd. Het publiek weet ons aanbod op waarde te schatten. De bezoekersaantallen bij onze Parels zijn gestegen’, aldus het jaarverslag.
Toch zijn er wel problemen. ‘Cultuurmenu (schoolvoorstellingen). Het Cultuurmenu verkeert in zwaar weer, voornamelijk omdat de scholen in Leidschendam-Voorburg het laten afweten’, zo staat in het jaarverslag. ‘Duidelijk moet zijn dat de majeure bezuiniging uit 2015 ertoe heeft geleid dat we deze activiteit met grote moeite financieel rond kunnen krijgen’. En over de poppodia: ‘In 2024 hebben wij, dankzij een financiële bijdrage van Cultuur&Co., de POPactiviteiten weten te redden’.




