Nieuws
Burgemeester: ‘We leven mee’

De burgemeester heeft een bericht doen uitgaan over de brand, vorige week, in een flat aan de Johan Willem Frisolaan Leidschendam, en de gevolgen daarvan. De tekst:

‘Afgelopen donderdag (4 september) heeft een middelbrand plaatsgevonden in een woning aan de prins Johan Willem Frisolaan. Het bleek te gaan om een gasexplosie. Hierbij is helaas ook een aantal slachtoffers gevallen. Gelukkig zijn zij inmiddels uit het ziekenhuis. De hoofdaansluiting gas naar de woning is afgesloten door Stedin, waardoor 66 huishoudens zonder gas zijn komen te zitten. De afsluiting is gedaan, zodat de veiligheid van alle huishoudens die op dezelfde aansluiting zitten als die van de woning waar de brand was, gewaarborgd kan worden.

Onder deze huishoudens zitten huurwoningen van Wooninvest maar ook koopwoningen. Dit alles heeft hele grote impact op de flatbewoners en de buurt. Er was geen warm water en er kon niet op gas gekookt worden. Wij begrijpen de impact van de situatie en leven mee met de getroffen gezinnen en hun buurtbewoners. Direct na de brand hebben we onze hulp aangeboden. Namens de huishoudens zijn Wooninvest en de beheerder van de VvE, Symfonie, aan de slag gegaan met de effecten van de brand en gasafsluiting.

Wie doet wat?

De eigenaren/huurders zijn in eerste aanleg zelf verantwoordelijk om met hun verzekering aan de slag te gaan. Wooninvest en Symfonie hebben hun taak opgepakt om als verhuurder/ beheerder tijdelijke voorzieningen te treffen en acties te ondernemen om de situatie beheersbaar te maken voor de getroffen bewoners. Wij hebben hierbij assistentie aangeboden waar het gaat om kookgelegenheid, toiletvoorzieningen enzovoorts. Hiernaast is Symfonie samen met Stedin aan het werk om zo snel als mogelijk weer (veilig) terug te gaan op het gas. Als gemeente(bestuur) houden we de vinger aan de pols en en ondersteunen we Wooninvest, Symfonie en de bewoners met de nafase van deze brand. Over de oorzaak van de brand kunnen nog geen uitspraken gedaan worden in afwachting van lopend onderzoek.

Wat is er tot nu toe gedaan?

De bewoners worden door Wooninvest en Symfonie op de hoogte gehouden en kunnen ook bij de wijkbeheerders terecht in hun portiek. Voor een aantal inwoners (met brand, rook of waterschade) is direct gezocht naar vervangende woonruimte en ook aangeboden aan de betreffende bewoners. Samen met Stedin wordt zo snel mogelijk toegewerkt aan het weer kunnen openzetten van de gasleiding. Hiervoor moeten eerst testen gedaan worden door een aannemer, om zeker te stellen dat alles ook weer veilig op het gas aangesloten kan worden. De schadeexperts zijn samen met de verzekering en Symfonie bezig met de financiële afwikkeling en herstel van de schade. Wooninvest en Symfonie informeerden donderdag 10 september de bewoners dat zij tot € 30 een vergoeding kunnen vragen voor de aanschaf van een elektrisch kookstel. Daarbovenop werken Wooninvest en Symfonie aan een vergoeding voor het ongemak. Om te zorgen dat bewoners zo min mogelijk last hebben van de gasafsluiting is inmiddels een tijdelijke douchevoorziening geregeld. Bewoners die nog geen elektrisch kookstel hebben aangeschaft kunnen er via onze tussenkomst tijdelijk een lenen van stichting Sport en Welzijn.

Wat moet er nog gebeuren?

Symfonie is bezig om een aannemer te vinden die de testen kan en mag uitvoeren voor Stedin. Hierna is duidelijk of Stedin de hoofdaansluiting weer open kan zetten of dat er herstelwerkzaamheden gedaan moeten worden. De herstelwerkzaamheden in de woningen met schade gaan plaatsvinden.

Als College leven we mee, dat doet u ook, vandaar dit bericht. Met vriendelijke groet, Martijn Vroom, Burgemeester’.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com