SP-gemeenteraadslid Ed van der Schaft heeft B&W een aantal vragen gesteld over de onrust onder Oekraïners die opgevangen worden in Vlietweg 16/17 Leidschendam. Recent kregen die te horen dat ze intern moesten verhuizen en/of anderen op hun kamer er bij kregen vanwege een tekort aan opvangplekken. ( https://vlietnieuws.nl/2025/09/19/onrust-bij-opvang-oekrainers/ )
Van der Schaft: ‘In 2022 is er een locatie gerealiseerd voor de langdurige tijdelijke huisvesting van Oekraïense ontheemden. In september 2022 zijn de eerste bewoners ingetrokken. Diverse taken rond de huisvesting zijn belegd bij Het Leger des Heils. Recentelijk hebben de bewoners een brief gekregen over interne verhuizingen. Huidige bewoners, waaronder mensen vanaf het het eerste moment gehuisvest zijn, worden uit het niets geconfronteerd met aankondigingen over verplichte interne verhuizing en het verplicht delen van kamers. Er wordt verwezen naar een Gebruikersovereenkomst welke door de bewoners voor akkoord ondertekend zijn. Bewoners geven aan geen copy van deze overeenkomst te hebben gekregen’.
‘Wat is de inhoud van de Gebruikersovereenkomst? De SP wil een copy van de overeenkomst ontvangen, dan wel inzien. Kan de portefeuillehouder (wethouder Bianca Bremer, GBLV, red.) bevestigen dat verplicht delen van kamers niet zal worden toegepast bij huidige bewoners. Is de portefeuillehouder bereid om met Het Leger des Heils in overleg te treden met als doel de ontstane onrust bij de bewoners weg te nemen en duidelijk geven? (De SP verwacht dat de huidige bewoners een nieuwe brief krijgen).
De afgelopen dagen heeft de SP van bewoners gehoord dat er verschillende technische problemen zijn met de huisvesting. Zo zijn er kennelijk problemen met het riool en is er geen warm water. Bewoners hebben dagen lang niet kunnen douchen. Wat is de situatie met betrekking tot deze, en mogelijk andere, technische problemen?
De SP wil ook aandacht vragen voor een praktisch probleem met de klachten-, ideeënbus. Bewoners voelen zich niet veilig om klachten in de klachten-, ideeënbus te deponeren. De klachten-, ideeënbus bevindt zich in het zicht van medewerkers. Kan de portefeuillehouder erop toezien dat de bewoners veilig, zonder angst voor repercussies en bij voorkeur volledig anoniem klachten kunnen indienen?




