In de wijken rond de Mall zal ‘naar verwachting’ vanaf 1 september 2026 vergunningparkeren worden ingevoerd. Dat systeem geldt echter alleen op zaterdagen (10-20 uur), zondagen (12-18 uur) en feestdagen (10-20 uur). Bewoners, bedrijven en instellingen in de wijken moeten per jaar 30 euro betalen voor een vergunning; bezoekers van hen 20 euro (voor maximaal 200 uur parkeren per jaar).
Dat heeft wethouder Jeffrey Keus bekend gemaakt. Een uitbreiding van het aantal dagen waarop vergunningparkeren geldt komt er pas als de Mall betaald parkeren invoert. Met het vergunningparkeren moeten ‘ernstige verstoringen’ van het verkeer, files en ‘ernstige parkeeroverlast’ veroorzaakt door Mall-bezoekers worden bestreden. Die problemen zijn er met name in de weekeinden, op feestdagen, in vakanties en bij slecht weer, aldus Keus.
De wethouder kondigt verder aan dat er blauwe zones komen (2 uur parkeren) bij andere winkelcentra in het gebied, bij gebedshuizen, sportfaciliteiten en rondom het ziekenhuis. Het gaat dan om het gebied bij Hoogvliet Klaverweide, het gebied bij WoonInvest (C. van Pallantlaan), het gebied van sportpark Duivesteyn, het President Kennedyplein en alle toegangswegen (ook bij Dirk vd Broek), het gebied bij het ziekenhuis tussen Houtduiflaan, Patrijslaan, Zilvermeeuwenlaan (moskee) en Heuvelweg.
Mantelzorgers en de thuiszorg hoeven niet te betalen voor een parkeervergunning, gehandicapten betalen 10 euro per jaar, onderhoudsbedrijven 15 euro jaar. Professionele zorgverleners moeten 30 euro per jaar neertellen. Voor instellingen, sportverenigingen, autodelers en religieuze instellingen zijn er vergunningen voor 30 euro per jaar. Er komen ook tijdelijke vergunningen. Die kosten 15 euro per jaar. Tevens is een dagvergunning mogelijk voor de prijs van 5 euro.
Om het hele systeem op te zetten is 75.000 euro nodig. Dat haalt Keus uit de begroting. De totale lasten van vergunningparkeren belopen 340.000 euro. Twee derde daarvan wordt opgebracht voor degenen die een vergunning nodig hebben (3800 bewoners, 4100 bezoekers, 450 bedrijven/instellingen, 400 tijdelijke vergunningen). De rest wordt via de gemeentelijke begroting bekostigd.
Jeffrey Keus laat weten dat hij de handhaving van het systeem gaat regelen via de inzet van een scanauto die op de genoemde dagen en tijden door de wijken gaat rijden. Wat de inzet van de wagen kost, meldt de wethouder niet.




