Nieuws
Betaald parkeren bij Mall

URW, eigenaar van de Mall, wil op korte termijn betaald parkeren bij het winkelcentrum invoeren. Daartoe is een formele aanvraag bij de gemeente in voorbereiding. Volgens een overeenkomst uit 2014 kan betaald parkeren er alleen komen na instemming van de gemeente.

Dat heeft wethouder Jeffrey Keus bekend gemaakt. ‘Het instemmen met deze invoeringswens heeft direct gevolgen hoe de gemeente zal moeten omgaan met parkeerregulering in de omliggende wijken. Het kan betekenen dat het parkeerreguleringssysteem aangepast moet worden. De verwachting is dat hier hogere kosten mee gemoeid zijn. Het college stuurt daarom aan op een structurele financiële bijdrage van URW, zodat de balans tussen lusten en lasten meer in evenwicht komt. Conform de overeenkomst neemt het college het besluit over medewerking aan deze wens van URW, waarna dit besluit aan de gemeenteraad wordt voorgelegd’.

In een brief aan de gemeenteraad gaat de wethouder ook in op een groot aantal andere zaken die rond de Mall spelen:

= URW dient een nieuwe vergunningsaanvraag in voor de bouw van een bewaakte fietsenstalling bij de kruising Burgemeester Banninglaan/Heuvelweg. De stalling moet er in 2026 komen. Bezien wordt of via Binnenbaan (sociale werkvoorziening) de bewaking geregeld kan worden,

= In december wordt gestart met werkzaamheden op de Heuvelweg waardoor er drie rijstroken komen richting N14. De Heuvelweg kan zo meer verkeer aan en de verkeersveiligheid wordt beter,

= Eind 2026 wordt de tramhalte Heuvelweg verlengd,

= URW en gemeente willen eind 2026 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tekenen als opvolging van het akkoord uit 2014. Daarin worden bindende afspraken gemaakt wie welke (financiële) investeringen in de komende jaren voor z’n rekening neemt,

= De gemeente gaat een Gebiedsvisie Mall maken waarmee de kwaliteit van de openbare ruimte verhoogd moet worden door vergroening.

Keus prijst het Operationeel Mobiliteit Centrum (OMC). Terwijl het aantal Mall-bezoekers groeide veranderde het verkeersbeeld en de overlast in de omgeving niet. ‘De inzet van proactief verkeersmanagement door het OMC heeft zich bewezen als een belangrijke randvoorwaarde om de doorstroming van het verkeer op drukke dagen in goede banen te leiden. Vanwege dit bewezen succes is de inzet van het OMC daarmee structureel en geborgd in de begroting 2026-2028’.

De wethouder verwijst verder naar de door de rijksoverheid ‘on hold’ gezette werkzaamheden aan de N14 met ongelijkvloerse kruisingen in Leidschendam-Voorburg, en naar de idee de trambaan op de Noordsingel naar de berm te verleggen.

Verder meldt hij een oud voornemen: een zelfrijdende shuttle tussen Station Mariahoeve en de Mall, en noemt hij de idee van een kabelbaan tussen Forepark en Mall.

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com