B&W liggen onder vuur over de Mall. De inwoners van Leidschendam-Voorburg zijn de vrijwel permanente verkeerschaos rond het winkelcentrum beu. Elke dag is er wel een noodkreet bij een lokaal, regionaal of landelijk medium te noteren. Niet leuk met het oog op de gemeenteraadsverkiezing van maart 2026. Zeker niet voor de coalitiepartijen VVD, GBLV en D66.
De bewoners van het Raadhuis zijn daarom in de tegenaanval gegaan. Op vrijdag 31 oktober, om 17.22 uur, liet men onder ‘hoge urgentie’ een persbericht uitgaan. ‘Gemeente en de Mall maken concrete afspraken voor de toekomst’, luidde de kop.
Het stuk ging over een nog op te stellen (hoezo concrete afspraken?) nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Mall-eigenaar URW en de gemeente. Geen nieuws, want dat zulks stond te gebeuren berichtte Vlietnieuws al op 2 oktober. Inclusief de 360.000 euro die de gemeente voor het werken aan die overeenkomst heeft uitgetrokken.
U raadt het al, dat bedrag ontbrak in het gemeentelijk bericht van 31 oktober. Er werd alleen bericht over een ontmoeting, nota bene al op 28 oktober, van burgemeester Martijn Vroom, de wethouders Astrid van Eekelen (VVD) en Jeffrey Keus (GBLV) met de nieuwe URW-baas in dit deel van Europa, Vincent Jean-Pierre, en Mall-manager Erica van Delft.
Een kennismaking vol vriendelijke woorden over samenwerking. Nu heeft de burgemeester zich nooit inhoudelijk met de Mall bezig gehouden. Astrid van Eekelen op haar beurt heeft het explosieve dossier handig bij collega Keus op het bord geschoven. Dus eigenlijk hoefden de vertegenwoordigers van het winkelcentrum alleen met deze laatste spreken. Maar ja, de collega’s wilden zo graag ook op de foto.
In het gemeentelijke bericht werden wat woorden opgenomen over goede leefbaarheid, bereikbaarheid, vergroening, terugdringen autogebruik, werk voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, vergunningparkeren, fietsen, fietsenstallingen, P&R, verkeersmanagement door het Operationeel mobiliteitscentrum (OMC), vaker rijden van trams, aanpassen tramhalte Heuvelweg, werkzaamheden aan Heuvelweg, extra zebrapad Heuvelweg.
Allemaal kreten die al jaren geslaakt worden. Zonder enige concrete actie.
Jeffrey Keus liet het geheel vergezeld gaan van een bericht aan de gemeenteraad. Een bewaakte fietsenstalling bij de Mall komt er pas in 2026. De aangepaste tramhalte Heuvelweg ook. De werkzaamheden aan de Heuvelweg starten nog wel in 2025 maar worden pas volgend jaar afgerond. Allemaal projecten die de afgelopen vijf jaar, jaarlijks zijn beloofd.
Bereikbaarheid? Aan de wegen rond de Mall (N14 kruisingen) gebeurt de komende vijf jaar zeker niets. Vergroening? Eerst moet de gemeente nog een Gebiedsvisie maken. Terugdringen autogebruik? Doen we niet aan (want we zijn liberale partijen). Werk voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt? Ja, bij de te bouwen fietsenstalling. Vergunningparkeren? Eind 2026, alleen op zaterdagen, zondagen en feestdagen gedurende een aantal uren. P&R? Twee proeven mee gedaan, beiden een faliekante mislukking. Trams die vaker rijden? Dat is een besluit van HTM.
Een zelfrijdende shuttle tussen station Mariahoeve en de Mall? Idee ligt er ook al meer dan vijf jaar. Een kabelbaan tussen Forepark en Mall? Werd medio 2022 al geopperd.
Volgens de wethouder werkt het OMC fantastisch. Zonder die instelling was de verkeerschaos nog veel groter geweest, zo meldt hij. De kosten, 350.000 euro per jaar, ‘vergeet’ Keus echter te melden. En voor zijn stelling levert hij geen enkel bewijs. Hoogstens dat de puinhoop op de wegen niet nog groter is geworden.
Hoe triest allemaal. B&W die tegen beter weten in proberen aan te tonen hoe goed ze bezig zijn met de Mall. Opvallend is wel dat in alle berichten een gerichte en concrete aanpak van de verkeerschaos, ontbreekt.
Ondertussen gaat de Mall rustig op hun eigen weg door. Men wil betaald parkeren gaan invoeren. Binnenkort wil URW de gemeente om toestemming daarvoor vragen.
Een nachtmerrie voor B&W en met name Jeffrey Keus. Het betekent dat het net moeizaam uitgedachte systeem van vergunningparkeren al weer op de schop moet. Meer dagen, langere perioden. Meer borden, meer handhaving, meer kosten.
Die kosten staan nu op 340.000 euro voor 2026 en 2027. Voor de periode er na is niets voorzien. De wethouder claimt nu al dat URW blijvend moet gaan bijdragen in die kosten. En dat moet ook in de nieuwe samenwerkingsovereenkomst worden vastgelegd. Die deal moet er eind 2026 zijn.
Zoals gezegd, in maart 2026 is de gemeenteraadsverkiezing. Daarna komt er een nieuwe coalitie. Die mag de kastanjes uit het vuur halen. Vier jaar dingen in het vooruitzicht stellen zonder dat er iets van wordt gerealiseerd; wat een triest beeld.
Niet alleen voor B&W en de ambtenaren op het Raadhuis maar ook voor de inwoners die telkens weer met de negatieve effecten van de Mall geconfronteerd worden. En laten we ook de gemeenteraad niet vergeten die het allemaal laat gebeuren. Ook dat laatste verdient maar één etiket: triest.




