Nieuws
Raadslid blijft burgemeester weerspreken

Paul Scheer (raadslid zonder stemrecht Aandacht-LV) blijft met burgemeester Martijn Vroom van mening verschillen over de hinder die hulpdiensten ondervinden van de verkeersdrukte rond de Mall. Scheer stelde daarover al twee maal vragen; beide keren luidde het antwoord dat er geen hinder ondervonden wordt.

‘Uit eerdere beantwoording op vragen van Aandacht-LV blijkt dat hulpdiensten geen hinder ondervinden van de verkeersdrukte rond de N14/Mall. Het is fijn dat dit uit de data blijkt. In de media vertelde huisartsenpost/organisatie Hadoks onlangs over de hinder die hun patiënten en medewerkers ondervinden van de verkeersdruk.

Zaterdag 22 november 2025 verscheen in de Volkskrant1 het artikel Buren Mall of the Netherlands houden hart vast voor Black Friday met daarin het citaat: ‘De verkeersdrukte levert de nabijgelegen huisartsenpost Hadoks in weekenden vaak problemen op. Een woordvoerder vertelt dat de huisartsen en ambulancepersoneel regelmatig vast komen te zitten in het verkeer. ‘Uiteraard niet wenselijk, zeker gezien de urgentie van sommige visites.’ Patiënten die bellen voor een afspraak op de spoedpost, worden in het weekend geadviseerd waar mogelijk eerder te vertrekken’.

Vrijdag 28 november 2025 verscheen op Omroep West het artikel Opnieuw verkeerschaos rond Mall of the Netherlands met Black Friday? Met daarin het volgende citaat: ‘Ook voor huisartsenorganisatie Hadoks zijn de verkeersproblemen rond het winkelcentrum een issue. ‘In de weekenden levert dit geregeld problemen op voor onze huisartsen en mobiel assistenten die visites rijden met de ambulanceauto.Door de verkeersdrukte, met name op en rondom de kruispunten, komt onze ambulanceauto regelmatig vast te zitten in het verkeer. Dat is uiteraard niet wenselijk, zeker gezien de urgentie van sommige visites’.

Vervolgens was in het RTL4 programma Editie NL van vrijdag 28 november een item over de verkeerschaos rondom de Mall. De verslaggeefster zei letterlijk: ,,Ambulances komen er niet door.’’

Deze geluiden baren ons toch weer zorgen over de toegankelijkheid van acute zorg in onze gemeente/regio. Reden genoeg voor Aandacht-LV om de beschikbaarheid en toegankelijkheid van (acute) zorg door de verkeersdruk in onze gemeente wederom aan de kaak te stellen.

= Hoe verklaart het college het verschil tussen eerdere beantwoording, waarin werd gesteld dat hulpdiensten geen hinder ondervinden van de verkeersdrukte rond de N14/Mall, en de recente signalen van huisartsenorganisatie Hadoks dat medisch personeel en ambulances wel degelijk vast komen te zitten?

= Hoeveel gesprekken worden er jaarlijks gevoerd tussen de gemeente en Hadoks?

= Welke andere (zorg)organisaties in onze gemeente/regio hebben bij het college gemeld dat zij hinder ondervinden van de verkeersdrukte rond de N14/Mall? Met welke frequentie worden hier gesprekken over gevoerd met hen?

= Heeft het college actief geïnventariseerd of er belemmeringen zijn voor huisartsenposten, ambulancediensten, wijkverpleging, thuiszorgorganisaties, GGZ-instellingen of andere acute zorgverleners? Zo ja, wat zijn de uitkomsten? Zo nee, waarom niet?

= Hoe vaak (naar schatting) hebben medisch professionals in de afgelopen 24 maanden vertraging opgelopen door verkeersdrukte rondom de Mall/N14?

= Heeft het college inzicht in incidentmeldingen of bijna-incidenten waarbij (acute) zorg later dreigde te komen door verkeersopstoppingen? Zo nee, waarom niet?

= Kan het college uitsluiten dat de verkeersdrukte rond de Mall negatieve invloed heeft gehad op patiëntveiligheid, aanrijtijden of medische uitkomsten?

= Welke aanvullende maatregelen hebben verkeerskundige experts, zorgorganisaties en crisis/hulpdiensten gevraagd of gesuggereerd om de bereikbaarheid te verbeteren? Wat gebeurt er met deze suggesties?

Eerder liet de burgemeester al zijn ongenoegen blijken over de vervolgvragen van Scheer inzake de aanrijtijden van hulpdiensten. In de nadere vragen gebruikte het raadslid onder andere de zinsnede ‘het college stelt’, verwijzend naar de eerdere antwoorden. Vroom: ‘Het college stelt niet, maar geeft antwoord op uw vragen. Deze antwoorden geven wij op basis van informatie die wij ophalen bij de diensten waar deze vragen over gaan’.

‘Zoals eerder aangegeven door het College worden deze zaken met regelmaat besproken met alle nood- en hulpdiensten. Op hun professionele input zijn de antwoorden gebaseerd. Uiteraard hebben wij het vertrouwen dat de diensten ons correct informeren’, aldus Vroom.

 

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com