Er zal pas na 2023 begonnen worden aan het opheffen van de gelijkvloerse kruisingen van de N14 binnen Leidschendam-Voorburg. Dat is ,,de meest actuele planning’’, aldus Rijkswaterstaat, uitvoerder van de werken, in antwoord op vragen van Vlietnieuws.nl
Onlangs gaven woordvoerders van het ministerie van Infrastructuur, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de provincie Zuid-Holland al te kennen dat de werken niet eerder dan 2020 konden starten, mogelijk nog later. Dat laatste is nu bevestigd door Rijkswaterstaat.
Verantwoordelijk wethouder Floor Kist heeft de gemeenteraad toegezegd te gaan proberen de werken te versnellen. Dit om meer verkeer naar de N14 te krijgen om zo de verkeersoverlast op de bruggen over de Vliet terug te dringen.
In 2017 start een planstudie voor de N14. Die moet in 2019 klaar zijn. Het gaat daarbij om de aansluiting van de N14 op de A4 en het vervangen van de kruisingen in Leidschendam-Voorburg door ongelijkvloerse verbindingen. ,,De nadere uitwerking zal plaatsvinden in de planuitwerkingsfase’’, aldus Rijkswaterstaat.
De afspraken over de werken zijn al op 12 november 2012 al vastgelegd in een akkoord tussen rijksoverheid, provincie en het toen nog bestaande gewest Haaglanden (inmiddels Metropoolregio Rotterdam Den Haag). Destijds werd al afgesproken dat de werken tussen 2020 en 2023 zouden plaatsvinden. Er werd 63 miljoen euro voor uitgetrokken (prijspeil 2011), te betalen door de rijksoverheid.