- Tijdens het telefoongesprek hoort u wat u moet meenemen naar de afspraak
- Een afspraak duurt ongeveer 30 minuten. Voor elke volgende persoon uit het gezin 20 minuten per persoon extra
De gemeente regelt geen noodopvang voor vluchtelingen uit Oekraïne. Er zijn voldoende noodopvangplekken beschikbaar in de negen gemeenten van de regio Haaglanden. Die plekken zijn in principe voor maximaal drie maanden opvang. Opties voor langduriger opvang worden onderzocht.
Dat heeft een woordvoerster van B&W laten weten. Vorige week liet burgemeester Jules Bijl in een brief aan de gemeenteraad weten dat er wel gezocht werd naar noodopvang voor de vluchtelingen. Later berichtte de gemeente op de eigen site dat de gemeente 100 noodopvangplekken wilde. Kort daarop verdween dat getal weer van de site.
Binnen de gemeente zijn er een aantal gezinnen die een logeeradres bieden voor vluchtelingen uit Oekraïne, aldus de woordvoerster. Om hoeveel opvangplaatsen het daarbij gaat meldt zij niet.
De gemeente heeft wel regels opgesteld voor mensen die gevlucht zijn uit de Oekraïne. Zoals een slimme gemeente betaamt, zijn deze in de Nederlandse taal opgesteld en te vinden op de website van de gemeente. Dus komt u een verdwaalde, niets begrijpende vluchteling tegen, wijs hem en haar dan op onderstaand:
Komt u uit Oekraïne en verblijft u in Leidschendam, Stompwijk of Voorburg? Dan moet u zich inschrijven zodat u aanspraak kunt maken op voorzieningen. Dat doet u persoonlijk in het Servicecentrum. Hiervoor maakt u telefonisch een afspraak. Bel 0031 70 300 9000
Voorwaarden
- U moet de Oekraïense nationaliteit hebben en dat kunnen bewijzen
- U moet een identiteitsbewijs hebben (binnenlands indentiteitskaart, paspoort). Als uw identiteit niet is vast te stellen, kunnen wij u niet inschrijven. Voor u volgt informatie vanuit de rijksoverheid
- U moet een verblijfplaats/-adres in Leidschendam, Voorburg of Stompwijk hebben. Dit mag tijdelijk zijn zoals een hotel
- Als u al in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI) bent ingeschreven, kunnen wij u niet in het systeem basisregistratie personen (BRP) inschrijven. U heeft dan al een burgerservicenummer (BSN)
- Kijk op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voor meer informatie
Meenemen
- Al uw documenten die u heeft over uw identiteit (ID bewijs, paspoort)
- Zonder document is een inschrijving niet mogelijk
- Minderjarige kinderen mogen wel zonder document ingeschreven worden als hun ouders erbij zijn. Ouders tekenen onder ede dat het hier gaat om hun kinderen
Rechten na inschrijving
- Vrij verblijf is voor 180 dagen
- De gemeente doet geen onderzoek naar welke status van toepassing is
- Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) wordt automatisch geïnformeerd. De IND zal de verblijfsrechtelijke kant verwerken en geeft daarna de verblijfstitel door aan de basisregistratie personen (BRP)