In de herfst neemt ProRail samen met NS extra maatregelen om hinder op het spoor tegen te gaan. Met de aanvang van dit seizoen kan men te maken krijgen met gladde sporen. Dit komt doordat treinwielen boombladeren tot een gladde moes verrijden. Op sommige plaatsen kunnen treinwielen daardoor grip verliezen en doorslippen, wat tot treinvertragingen kan leiden.
Een gewone reizigerstrein rijdt de Sandite over het spoor uit. Vanaf deze herfst zet NS daarvoor acht SLT-Sprinters in, want de SGM-Sprinters die dit altijd deden, rijden niet meer. Als het nodig is kan ProRail ook nog vier extra treinen inplannen die via een containerinstallatie Sandite aanbrengen.
De afgelopen twee jaar is geëxperimenteerd met Wiel Rail Conditionering (WRC) op het hoofdrailnet. Deze methode is normaal gesproken bedoeld om onder meer geluidshinder van het contact tussen wielen en rails te verminderen. WRC wordt via een installatie op het spoor aangebracht. Er waren aanwijzingen uit eerdere regionale pilots dat WRC ook zou kunnen bijdragen aan het voorkomen van gladde sporen: mindere aanhechting van vuil- en bladmoes op het spoor. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat dit niet zo goed werkt als gehoopt. Daarom is de proef gestopt en maakt ProRail nu alleen nog gebruik van Sandite om sporen stroever te maken. Foto: In de werkplaats wordt een Sprinter gereed gemaakt voor Sandite. (foto ProRail)