Drie keer heeft de gemeente het geprobeerd; bezoekers van de Mall ertoe verleiden hun auto op het Haagse bedrijfsterrein Forepark neer te zetten om van daar af gratis met het openbaar vervoer op en neer te reizen naar het winkelcentrum.
Op die manier moest de verkeersoverlast in Leidschendam-Voorburg op drukke Mall-dagen beperkt worden. En moesten omliggende wijken ontdaan worden van rondrijdend blik op zoek naar een parkeerplek.
Drie pogingen, alle drie mislukt. De laatste was op Tweede Pinsterdag. De wagen kon bij het ADO-stadion worden gezet; met de bus ging men dan naar de halte van tram 19 die passagiers voor de deur van de Mall afzette.
Niemand die er gebruik van maakte. De voorziene bezoekersstroom bij het winkelpaleis was er helemaal niet. Het geheel gaf hetzelfde beeld als bij twee eerdere pogingen: parkeren bij het Castellum en, toen ook, parkeren bij ADO.
Drie maal een flop. De winkelende autobezitter wil voor de deur stoppen. Of toch zo dicht mogelijk daar bij in de buurt. Niks geen gedoe met openbaar vervoer, overstappen, slepen met boodschappentassen, en nog minstens een half uur langer er over doen om aan- of weg te komen.
Er zijn nu twee opties: betaald parkeren invoeren bij de Mall gekoppeld aan een parkeerverbod in de omliggende wijken (waardoor gratis parkeren elders echt aantrekkelijk wordt) of het bouwen van nieuwe parkeerfaciliteiten bij de Mall.
Er was ooit een plan voor een meerlaags parkeergarage op het parkeerterrein aan de Heuvelweg, direct naast het Zijdepark aan de kant van Via Verdi. Om onduidelijke redenen vervallen. Kan zo weer gebouwd worden. Stalen frame, stalen vloeren, vijf etages hoog.
Als het op bedrijfsterrein Populierendreef kan ten behoeve van opslagruimten, waarom dan niet bij de Mall? Groen verven dan wel zorgen voor groene gevels, bomen er om heen; klaar is de Mall. Waar een wis is, is een weg. Toch?
(Z.G.)