‘In een gezamenlijke reactie spreken Lieke Muller, raadslid voor CDA Leidschendam-Voorburg, en Michel Rogier, CDA Statenlid in Zuid-Holland, hun grote teleurstelling uit over het besluit van minister Harbers om de ondertunneling van de N14 voor langere tijd op pauze te zetten. Voor zowel omwonenden als voor het regionale verkeer vindt het CDA het ontzettend belangrijk dat dit project met de grootst mogelijke prioriteit wordt uitgevoerd.
Ik ben een omwonende van de N14 en samen met mij vinden veel omwonenden dit besluit van de minister een zegen. Voorlopig zijn we verlost van 3 jaar (!) bouwellende: geluidsoverlast, zeer slechte bereikbaarheid en onveilige verkeerssituaties. Na de jarenlange overlast van de bouwwerkzaamheden in verband met de Mall was dit nieuwe infrastructuurproject het laatste waar we op zaten te wachten.
Bovendien zou de ondertunneling van de N14 bij de kruisingen met de Heuvelweg en de Noordsingel voor veel omwonenden de bereikbaarheid per auto, per fiets en te voet niet verbeteren, maar juist verslechteren. De bewonerscommissie Via Verdi heeft dit uitvoerig onderbouwd in een petitie die begin dit jaar is aangeboden aan de Gemeenteraad en aan Rijkswaterstaat.
Deze visie van het CDA loopt weg voor de fundamentele veranderingen die nodig zijn om niet alleen de bereikbaarheid op peil te houden, maar ook de leefbaarheid van dit stedelijke gebied te waarborgen. Duurzame oplossingen zetten de auto niet steeds op de eerste plaats en kiezen voor slimmer gebruik van bestaande infrastructuur in plaats van steeds meer nieuw asfalt en beton.
Dat er met verkeersregulering veel meer te bereiken valt dan menigeen denkt, wordt geïllustreerd door de verminderde filedruk rond de Mall die we hier de laatste tijd ervaren. Op dagen met piekdrukte (parkeergarages en -terreinen vol) is de filedruk merkbaar kleiner dan een jaar geleden. In het voorbije jaar zijn verschillende verkeer regulerende maatregelen genomen, onder andere slimmer afstellen van de stoplichten, met merkbaar resultaat. En er zit nog meer in het vat, heb ik begrepen. Laten we daar eerst eens vol op inzetten.
Ik wil afsluiten met een oproep aan de lokale politici: stop met klagen over dit besluit van Harbers en benut de tijd die hierdoor beschikbaar komt om duurzame oplossingen te bedenken voor een goede balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid. Belangrijke voorwaarde voor succes: laat alle heilige huisjes, zoals altijd ruim baan voor de auto of nooit betaald parkeren, varen’.
(Jos Dekkers, Bewonerscommissie Via Verdi)