Bij de gemeente zijn vorig jaar 157 klachten binnen gekomen. Zeventien werden niet in behandeling genomen; 135 werd informeel opgelost, vier middels de formele weg. Eén klacht is nog in behandeling.
Dat blijkt uit het Jaarverslag klachtbehandeling van de gemeente. Informeel betekent via een gesprek tussen de klager en een ambtenaar van de gemeente. Formeel wil zeggen: een behandeling door de klachtencommissie van de gemeente.
De meeste klachten gingen over de gemeentelijke organisatie, communicatie en professionaliteit. Het betrof met name het te beknopt reageren op meldingen; het niet of niet tijdig reageren door consulenten werk, inkomen, jeugd, zorg; het door medewerkers niet beantwoorden van meldingen in het klant contact systeem.
Van alle klachten betrof 29 procent de afdeling werk, inkomen, jeugd en zorg (WIJZ), 21 procent het Klant contact centrum (KCC); 18 procent Stadsbeheer en 9 procent afdeling veiligheid, toezicht, handhaving.
Het aantal klachten was ‘zeer gering’ zo staat in het stuk, afgezet tegen de werklast van de afdelingen. WIJZ behandelde 41.231 zaken in 2022, het KCC 111.000, Stadsbeheer 11.077. Dat op informele wijze 97 procent kon worden afgehandeld wordt als een ‘prima resultaat’ bestempeld.