‘Soms kom je dingen tegen in je eigen gemeente waarvan je denkt: dit wil helemaal niemand, maar waarom verandert er dan niets aan? Een bescheiden voorbeeld is te vinden op het RandstadRail station Voorburg Het Loo. Meer specifiek: een aantal ongebruikte en doorgeroeste fietskluizen.
Zoals oudere inwoners nog wel weten was dit ooit een heus treinstation op de voormalige Hofpleinlein van Den Haag Centraal naar Rotterdam Hofplein. Uit die tijd stammen de fietskluizen aan de kant van de wijk Essenstijn. Ooit bedoeld voor eigenaars van dure fietsen om meer zekerheid te bieden tegen diefstal en tegen de weergoden.
Met de overdracht naar Randstadrail in 2004 bleven de kluizen staan, maar hielden ze waarschijnlijk wel op met werken. Vandaag de dag is het een omvangrijke partij oud roest. Zeker 80 procent van het overdekte gedeelte wordt in gebruik genomen door deze historische NS service. Visueel is het geen gezicht en heel praktisch is het ook niet.
Het is een bijzondere situatie. Alle overheden zetten in op het gebruik van fiets en openbaar vervoer. De provincie legt bijvoorbeeld nieuwe fiets-snelwegen aan. Dan zou je verwachten dat de transferpunten, waar OV en fiets samenkomen, ook het gebruik van deze vervoersmiddelen stimuleert. Bijvoorbeeld in voldoende stallingsruimte.
Dat een groot gedeelte van de stalling dan onbruikbaar is door gecorrodeerd verleden is moeilijk uit te leggen. De verklaring is misschien simpel: het zal een kwestie zijn van eigenaarschap. Vermoedelijk is het station nog steeds eigendom van NS vastgoed, maar zijn een aantal services zoals het onderhoud van de fietsenstalling opgezegd. Of misschien is het nog veel simpeler: de kluizen zijn letterlijk vergeten. Niemand kijkt er naar om en niemand agendeert het probleem.
Dat wil ik bij deze doorbreken. Beste gemeente, lieve fietsminnende fracties in de raad…doe iets aan dit bescheiden probleem. Rooi deze kluizen, haal een borstel over de tegels en zet een aantal verse fietsgleuven neer. Na 20 jaar mag het wel eens een keer’.
(Paul de Goede)