URW, eigenaar van de Mall, wil betaald parkeren invoeren. Men is daarover in gesprek met de gemeente. Er is nog geen formeel verzoek bij de gemeente neergelegd. De datum van invoering wordt door URW en gemeente samen bepaald. De gemeente wil daarbij voorkomen dat bezoekers van het winkelcentrum hun auto’s elders gaan parkeren.
Een en ander blijkt uit een bericht van wethouder Jeffrey Keus aan de gemeenteraad. Op grond van een overeenkomst tussen URW en de gemeente mag URW betaald parkeren invoeren. Dat mocht vanaf twee jaar na de opening van de Mall.
Keus wil vergunnningparkeren in de wijken rondom de Mall invoeren. Dat wil zeggen dat bewoners een vergunning moeten aanvragen om er te mogen staan. Zonder vergunning is parkeren verboden. Dat geldt per definitie dus voor bezoekers van de Mall.
De wethouder wil over het vergunnningparkeren nog overleggen met bewoners, ondernemers en instellingen; ongeveer 6000 personen. Eind 2025 zou er een uitvoeringsplan kunnen liggen. Dat moet ook duidelijk zijn wat een en ander kost en oplevert. De gemeenteraad zou dan ook over een projectplan kunnen beslissen.
Voordat het allemaal zo ver is moet er nog een verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen komen. Daarin moet opgenomen zijn: de aanwijzingsbevoegdheid van het college een gebied aan te wijzen als vergunningsgebied; de bevoegdheid van het college nadere regels, voorschriften en beperkingen op te stellen voor de vergunninguitgifte; de vergunningsoorten die voor de verschillende doelgroepen en functies beschikbaar zijn; uitgangspunten hoe om te gaan met het recht op een parkeervergunning als parkeerplaatsen op eigen terrein beschikbaar zijn of bij bouwontwikkelingen; de verbods- en strafbepalingen die gelden binnen het parkeervergunningengebied; de hoogte van de tarieven voor iedere vergunningsoort, weergegeven in een tarieventabel.
De verordening zou medio 2025 bij de gemeenteraad moeten liggen.
Bewoners hebben eerder aangegeven handhaving als een grote risicofactor te beschouwen. Het effect en succes van de te nemen maatregelen valt of staat met goede, efficiënte handhaving. In een aantal buurten is de vraag gesteld waarom niet aan betaald parkeren is gedacht als reguleringsvorm. B&W willen daar echter niet aan.
Bewoners geven ook aan dat in een aantal van de buurten rondom de Mall ook parkeeroverlast wordt ondervonden van bijvoorbeeld het ziekenhuis Antoniushove, de moskee El-Tawheed of sportverenigingen. Bij de moskee aan de Patrijslaan wordt een parkeerverbod ingesteld, zo laat Keus weten.
De wethouder verder: ‘Met VMHC Cartouche, Tennispark Overdam en Manege Hestar zijn ook gesprekken gevoerd. Daaruit is naar voren gekomen, dat als in de buurten rondom de Mall parkeerregulering wordt ingevoerd, ook de parkeerterreinen bestemd voor de sportvoorzieningen gereguleerd moeten gaan worden. Voorkomen moet worden, dat deze parkeerterreinen een gratis enclave worden in gereguleerd gebied. Op welke wijze dat moet worden vormgegeven, wordt in overleg met de betrokken sportverenigingen en stichting sportpark Duivesteyn verder uitgewerkt’.