Nieuws
Betaald parkeren Mall in 2026

De Mall en de gemeente willen in 2026 tegelijkertijd maatregelen tegen de parkeeroverlast rondom het winkelcentrum nemen. De Mall voert dan betaald parkeren in; de gemeente vergunningparkeren in de wijken rondom de Mall. Achter de schermen is daarover een afspraak gemaakt die alleen nog door de Mall-directie en B&W moet worden ‘afgetikt’. Dat hebben gemeenteraadsleden te horen gekregen bij een bijeenkomst over parkeerregulering rond de Mall.

De betrokken partijen hebben een wederzijds belang. Als de Mall betaald parkeren invoert gaan klanten allemaal in de woonwijken erom heen parkeren want dat is gratis. Indien de gemeente vergunningparkeren eenzijdig invoert, zal er een grote druk ontstaan op de gratis parkeerplekken bij het winkelcentrum.

Met vergunningparkeren mag daar alleen nog door vergunninghouders geparkeerd worden. Dat wil zeggen bewoners en hun bezoekers. De gemeente krijgt inkomsten uit de verkochte vergunningen. Handhaving kan via een scanauto en voor lagere kosten dan bijvoorbeeld handhaving in blauwe zone’s (moet handmatig per auto).

Mallbezoekers parkeren nu vooral in de wijken De Heuvel, Park Veursehout en De Zijde. In mindere mate in de Verzetsheldenwijk en het Raadhuiskwartier. Het minst zetten zij hun wagens neer in Essesteijn (Gaarden en Weiden) alsmede de Amstelwijk.

De gemeente wil het vergunningparkeren alleen invoeren in woonstraten. In andere gebieden, bijvoorbeeld straten met winkels, moeten blauwe zone’s komen. Hoe het beeld er precies uit komt te zien wordt bepaald aan de hand van een enquete onder bewoners die begin 2025 wordt gehouden.

Bij de gemeente wordt er rekening mee gehouden dat er in bepaalde wijken gekozen wordt voor vergunningparkeren, in sommige wijken voor een mix van vergunningparkeren en blauwe zone terwijl er ook wijken kunnen zijn waar bewoners maatregelen afwijzen.

Ook moet nog worden uitgemaakt of maatregelen de hele week gelden, 24 uur per dag, of bijvoorbeeld alleen in de weekeinden. Al met al gaat het om zo’n 5000 parkeerplaatsen rondom de Mall.

De gemeente kan de Mall niet dwingen zelf meer parkeerplaatsen te realiseren. De eigenaar URW heeft ooit op basis van toenmalige verwachtingen over bezoekersaantallen en uitgaande van destijds geldende parkeernormen, een vergunning gekregen. Ook inzake het aantal te realiseren parkeerplekken. De vergunning kan nu niet meer ingetrokken worden en worden veranderd.

Bij de gemeente wordt erkend dat de maatregelen een waterbedeffect kunnen hebben; automobilisten parkeren in aanpalende straten. Door het gebied met vergunningparkeren groot genoeg te maken, wil men dat ontmoedigen (te lange afstand tot de Mall).

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com