Buslijn 400 tussen Leiden en Zoetermeer via Stompwijk moet worden uitgebouwd tot een Bus trans rapid (BTR). Bij Stompwijk moet daartoe 1,5 miljoen euro geïnvesteerd worden in langere vrije busbanen ter hoogte van de rotonde en de brug over de Ommedijkse Wetering. Het fietspad moet verlegd worden en het viaduct moet worden aangepast.
Een en ander blijkt uit een studie die het bureau Goudappel in opdracht van de provincie Zuid-Holland heeft gedaan. Over het vervolg hebben de provincie, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeenten Leiden, Zoeterwoude, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer nu overeenstemming bereikt.
Eind dit jaar wordt de ombouw van buslijn 400 ingebracht in het rijksprogramma MIRT (meerjarenprogramma infrastructuur). Daarna volgen een bestuursovereenkomst, studie- en uitvoeringsfase.
BTR gaat uit van een hoge frequentie, hoge snelheid en hoog comfort voor reizigers. Op tien plekken zijn verbeteringen nodig, vooral in Leiden en Zoetermeer. Nieuwe haltes zijn niet nodig, noch het verplaatsen van haltes. In de toekomst zal met gelede bussen gereden gaan worden.
Het is de bedoeling dat de buslijn wordt doorgetrokken naar Bio Science Park Leiden aan de ene kant, en de stations Zoetermeer en Lansingerland-Zoetermeer aan de andere kant. Daardoor zal het aantal reizigers ineens met éénderde toen toenemen; daarna met 4 procent per jaar. Zonder de doortrekkingen neemt het aantal reizigers hoogstens met 7 procent toe in de periode tot 2040.
De reistijd tussen Leiden en Zoetermeer is nu 31 tot 33 minuten met een mogelijke vertraging van maximaal 5 minuten. Die ontstaat vooral in Leiden en Zoetermeer. Probleem is dat er vrijwel nergens ruimte is voor de aanleg van een vrije busbaan. Dus moeten kleinere maatregelen een oplossing brengen. De werken in Stompwijk leveren bijvoorbeeld een ‘winst’ in reistijd van ongeveer 15 seconden op.
Bus 400 rijdt nu 13 keer per uur in de ochtendspits, 10 keer per uur in de avondspits en 6 keer per uur in de daluren. Op een gemiddelde werkdag worden zo’n 7000 reizigers vervoerd. Daarvan komt twee procent uit Stompwijk.
De ombouw van buslijn 400 tot BRT is ook nodig vanwege de verstedelijking, duurzaamheid en het streven het autoverkeer terug te dringen. (illustratieve foto)