Mening
U zegt het maar: Een overbodige tramlijn

Als regelmatig gebruiker van Station Voorburg, waar ik al ruim 40 jaar op loopafstand van woon, volg ik de ontwikkelingen rondom het openbaar vervoer op de voet. In al die jaren heb ik het belang van dit station drastisch zien afnemen. De grootste klap kwam in 2007, toen de intercity’s er niet meer stopten. Sindsdien is Station Voorburg vooral een halte voor sprinters, met een steeds kleinere groep reizigers. Is het daarom verstandig om fors te investeren in een tramlijn naar dit station? Ik denk van niet.

Laten we de feiten eens bekijken. Volgens de NS verwerkt Station Voorburg gemiddeld 1.354 reizigers per werkdag. De NS telt in- en uitstappers als aparte reiziger, dus een forens telt al voor 2. Ter vergelijking: Den Haag Centraal trekt 81.500 reizigers per dag, Station Laan van NOI 15.000 en Ypenburg ongeveer 2.000. Station Voorburg is daarmee het minst drukke station in de regio.

Wat verder opvalt, is hoe reizigers het station bereiken. Zo’n 82% komt te voet of per fiets, en slechts 12% arriveert met het openbaar vervoer. Dat zijn dus maar 160 reizigers met het OV per dag. In de spitsen zijn dat er slechts 40 en in de daluren 80. Als we deze aantallen vergelijken met een gemiddelde tramhalte, steekt Station Voorburg er karig bij af. En dat aantal reizigers neemt alleen maar verder af. Sinds 2019 is het aantal reizigers met maar liefst 37% gedaald.

Eén van de argumenten voor een tramlijn naar Station Voorburg is de verwachte groei van reizigers door de toekomstige ontwikkeling van de Binckhorst. Het idee is dat de nieuwe inwoners gebruik zullen maken van deze verbinding. Maar is dat realistisch? Voor reizigers vanuit de Binckhorst is Station Voorburg namelijk niet de logische keuze. Als je naar Amsterdam of Rotterdam wilt, is het sneller en eenvoudiger om via Den Haag Centraal te reizen. Ga je met de tram naar station Voorburg dan moet je daarna met de sprinter naar Den Haag Centraal volgens de NS reisplanner. Direct vanuit de Binckhorst naar dit station gaan is dus veel efficiënter. Zelf kies ik ook altijd voor de E-lijn of Station Laan van NOI, beide goed bereikbaar met de fiets.

Reizigers naar Utrecht kunnen wel gebruik maken van Station Voorburg, maar ook hier ligt een probleem. De reis vanaf Voorburg gaat via een sprinter naar Gouda, waar je moet overstappen op een intercity. Hoewel dat overstappen relatief soepel gaat, duurt deze route alsnog 8 minuten langer dan rechtstreeks via Den Haag Centraal. Bovendien is een zitplaats in de spits vanaf Gouda niet gegarandeerd. Voor een inwoner van de Binckhorst zal het daardoor bijna altijd aantrekkelijker zijn om ook dan rechtstreeks naar Den Haag Centraal te reizen.

Ik ben een groot voorstander van investeren in hoogwaardig openbaar vervoer. Het draagt bij aan een duurzamer milieu en helpt steden leefbaar te houden in tijden van groei. Maar we moeten wel verstandig omgaan met de schaarse middelen die we hebben. Een tramlijn naar Station Voorburg is simpelweg geen rendabele investering. De toename in reizigersaantallen zal minimaal zijn en het station zelf biedt te weinig toegevoegde waarde als knooppunt. In plaats daarvan kunnen we beter investeren in verbindingen die wél rendabel zijn. Denk aan hoogwaardig openbaar vervoer en goede wandel- en fietsvoorzieningen tussen de Binckhorst en Den Haag Centraal.

Conclusie: bij de term ‘station’ krijgen we onbewust een beeld van een bruisende locatie in de stad waar veel reizigers komen. Voor station Voorburg gaat dat echter al lang niet meer op. Een eventuele tramlijn zal vooral worden gebruikt door nagenoeg lege trams. Laten we ons geld nuttiger besteden.

(P. Pieters, een tevreden OV-gebruiker)

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com