Wethouder Jeffrey Keus zet grote vraagtekens bij twee uitspraken van de gemeenteraad inzake de nieuwe tramlijn (Vlietlijn) Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg met aftakking naar Rijswijk/Delft via Voorburg-West.
Vorige week bepaalde de gemeenteraad dat alternatieven aangedragen door een werkgroep van bewoners van Voorburg-West een volwaardige kans moeten krijgen. Daarbij gaat het ook om het afzien van de nieuwe tramlijn ten faveure van het doortrekken van tram 15 naar de Binckhorst.
Daarnaast bepaalde de gemeenteraad dat bij de nieuwe tramlijn gekeken moet worden naar het ondergronds brengen van die lijn tussen de Maanweg en het Stationsplein Voorburg om een verkeersinfarct te voorkomen.
De wethouder wijst erop dat de gemeenteraad in 2023 instemde met het voorkeurstracé voor de Vlietlijn. Dat is ook in een bestuurlijke overeenkomst met alle partners in het project vastgelegd. Dat tracé wordt nu verder uitgewerkt in de zogenoemde ontwerpfase. Daarnaast wordt gewerkt aan een ‘gebiedsprogramma’ inclusief een milieu effect rapportage (MER) voor het plan.
Indien de bewoners straks, nadat het ontwerp en het gebiedsprogramma/MER er liggen, een zienswijze (bezwaarschrift) indienen van gelijke strekking als hun alternatief zal daar ‘serieus’ op geantwoord worden, aldus Keus. Verder wil hij echter niet gaan.
Het ondergronds brengen van de tramlijn tussen Maanweg en Stationsplein is naar de mening van de wethouder niet realistisch vanwege het gigantische bedrag dat zulks kost; geld dat Leidschendam-Voorburg niet heeft en ook niet via andere bronnen bij elkaar kan krijgen. Er is bovendien al eerder naar deze optie gekeken en die viel toen, juist vanwege de kosten, af.




