Nieuws
Nieuwe tramlijn moet er in 2032 zijn

De nieuwe tramlijn Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg met aftakking naar Rijswijk/Delft via Voorburg-West moet in 2032 in gebruik genomen worden; twee jaar later dan voorzien. Dat blijkt uit het zogenoemde Gebiedsprogramma dat Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk hebben uitgebracht tezamen met een milieu effect rapportage (MER).

Uit de stukken blijkt onder meer het volgende:

= Om vertraging van de tram te voorkomen moet doorgaand autoverkeer op de Geestbrug onmogelijk worden gemaakt. De brug zelf wordt verbreed ten behoeve van nieuwe tramrails en fietspaden. Nu rijdt 70 procent van de auto’s daar nog geen 30. En er wordt bovendien rekening gehouden met een toename van het verkeer met procent,

= Op de Binckhorstlaan in Voorburg-West gaat de tram in het midden rijden, omgeven door groen. De oversteek Paradijsstraat vervalt. Als de parkeerplaatsen ter plekke behouden moeten worden net als de fietspaden moeten alle bomen die er nu staan weg. Het transformatorhuis verdwijnt ook. Waar dat wordt herbouwd is onduidelijk,

= De kruising Binckhorstlaan/Prinses Mariannelaan moet compacter en overzichtelijker worden (lees: veiliger). De parallelweg aan de kant van de Den Burchstraat vervalt. De kruising met die straat wordt rechtgetrokken (is nu een bocht),

= De Maanweg wordt versmald tot twee maal één rijstrook. De maximum snelheid wordt er 30 kilometer per uur. De nieuwe trambaan komt aan de Voorburgse kant van de weg, op twee meter van het groen. Een vrij liggend fietspad verhuist dan naar de andere kant van de Maanweg (zijde Binckhorsthaven),

= De te realiseren halte van de tram op de Maanweg, bij de Melkwegstraat, komt in de groene zone tussen Den Haag en Voorburg-West te liggen. Bij de halte komt een voetgangersbrug over de Broeksloot naar Voorburg-West. Een fietsenstalling wordt buiten het groen gerealiseerd,

= De Binckhorstlaan (Voorburg-West) en Prinses Mariannelaan worden opnieuw ingericht. Op de Prinses Mariannelaan verdwijnen de oude tramsporen. Bij de herinrichting worden de bomen behouden. Er komt meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Ook het kruispunt met de Westenburgstraat krijgt een nieuwe vormgeving,

= Voor de kruising Westenburgstraat/Maanweg worden geen voorstellen gedaan,

= De trambaan komt ter hoogte van de Huygenstraverse zo dicht mogelijk tegen het spoortalud aan te liggen. Het tracé komt deels op palen om zo de waterpartij bij de Maanweg te kunnen kruisen,

= De kruising van de nieuwe trambaan en de Prinses Mariannelaan richting Stationsplein wordt overzichtelijker gemaakt en krijgt stoplichten. Het Stationsplein wordt opnieuw ingericht. Het tramspoor komt zo dicht mogelijk tegen de straat te liggen,

= Het eindstation van de tram kan ook op de Huygenstraverse komen. Daar zou het eindpunt twee sporen krijgen. Er bestaat echter een lichte voorkeur voor een eindpunt op het Stationsplein. Dat plein zou wel vergroend moeten worden,

= Eindstations aan de Maanweg of bij de toerit A12 kunnen niet vanwege ruimtegebrek,

= Over een ondergronds eindstation (gevraagd door gemeenteraad Leidschendam-Voorburg) staat niets in de stukken,

= Trams komende uit Delft/Rijswijk kunnen bij de kruising Binckhorstlaan/Maanweg ook rechts af naar Station Voorburg.

(Zie ook https://vlietnieuws.nl/2025/08/25/negatieve-effecten-nieuwe-tramlijn/ )

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com