De nieuwe tramlijn Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg moet ter hoogte van de kruising Maanweg/Westendorpstraat/Regulusweg niet ondergronds gaan om middels een tunnel uit te komen onder het Stationsplein Voorburg. De tunnel is weliswaar technisch haalbaar doch de voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Dat heeft wethouder Jeffrey Keus de gemeenteraad laten weten. Die had aangedrongen op een onderzoek naar de tunnelvariant.
Keus erkent dat door de tunnel de verkeersveiligheid wordt gediend. De tram zal sneller kunnen rijden en minder vaak vertraging oplopen. Bovendien neemt de geluidhinder af. De nadelen:
= het natuurgebied naast de Broeksloot wordt aangetast,
= scouting Livingstone-Miriam moet (tijdelijk) weg,
= een deel van Opa’s veldje verdwijnt,
= er ontstaat grote verkeershinder bij de aanleg,
= het ondergronds werken is een risico voor woningen in de buurt,
= het ondergronds werken is een risico voor de spoorbaan Den Haag – Utrecht,
= er ontstaat een probleem als het spoor en de Utrechtsebaan in de toekomst ondergronds gaan (Huygenstunnel),
= op het Stationsplein is er weinig voordeel bij een ondergrondse aanleg,
= de kosten belopen minimaal 172 miljoen euro. Een bovengrondse variant vergt 41 miljoen euro.
Al met al weegt de tunnelvariant niet op tegen de beperkingen, uitdagingen en kosten die er door ontstaan, aldus Keus. (illustratieve foto)




