Een nieuwe tramlijn Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg met aftakking naar Rijswijk/Delft (Vlietlijn) heeft nauwelijks effect op het gebruik van openbaar vervoer door mensen die van en naar de Binckhorst reizen. Het aantal reizigers per openbaar vervoer zal er met 1300 door stijgen: van 16.400 zonder nieuwe tram naar 17.700 met tram.
Dat hebben gemeenteraadsleden te horen gekregen die op 18 september een zogenoemde ‘technische sessie’ over de Vlietlijn bijwoonden.
De reizigersaantallen zijn een voorspelling in 2040, die verwerkt is in een verkeersonderzoek dat ten behoeve van de komst van de Vlietlijn is gedaan. Alleen als er tot die tijd fors meer woningen op de Binckhorst worden gebouwd dan de 5000 nu (plus 7500) stijgt het aantal reizigers openbaar vervoer naar 30.000. Ter vergelijking: in 2023 waren het er 5400.
Het effect van de nieuwe tramlijn op auto- en fietsgebruik is minimaal. Het aantal autobewegingen daalt met 1000 (33.900 zonder tram, 32.900 met tram); het fietsgebruik stijgt met 200 (51.700 naar 51.900). Ter vergelijking: in 2023 waren dat 23.800 respectievelijk 14.900.
Ook met de Vlietlijn en fors meer woningbouw op de Binckhorst blijft het autogebruik stijgen (naar 43.000). Ook het fietsgebruik loopt op: naar 86.200 verplaatsingen.
In het verkeersonderzoek is niet gekeken naar het effect van een open Geestbrug (om schepen door te laten varen) op de verkeersstroom, al dan niet met de nieuwe tramlijn. Bovendien is in het onderzoek alleen gekeken naar verkeer op de Binckhorst zelf, in de driehoek tussen de Haagse stations HS, CS en Laan van NOI, Rijswijk Noord-oost en Voorburg-West.
Bij de effecten van de komst van de tramlijn op het verkeer is echter wél naar een groter gebied gekeken: Westvlietweg/Vlietzone, Haagweg/Rijswijkseweg, Neherkade, A12/A4, Rotterdamsebaan, Laan van Nieuw Oosteinde.




