Nieuws
Campagne zelfredzaamheid

Onder het motto ‘Denk vooruit’ starten de rijksoverheid en de gemeenten een campagne waarin de burger wordt opgeroepen er voor te zorgen dat hij zichzelf 72 uur kan redden. Tussen 25 november en 18 december krijgt elk huishouden daartoe een boekje ‘Bereid je voor op een noodsituatie’ in de bus. De gemeenten moeten de campagne ondersteunen met advertenties, posters, video’s, berichten op social media, logo’s en verhalen waarbij hen wordt aangeraden de eigen huisstijl te gebruiken.

Volgens de Vereniging Nederlandse gemeenten (VNG) is de hoofdboodschap van het boekje het belang van 72 uur zelf- en samenredzaamheid door het samenstellen van een noodpakket, het maken van een noodplan, met elkaar het gesprek aan te gaan en elkaar te helpen. Per stap worden concrete handvatten geboden om ermee aan de slag te gaan. Zo staat er een checklist in voor het noodpakket en een losse kaart om gemaakte afspraken en het noodplan in op te schrijven. Ook staan er tips en voorbeeldvragen in om het gesprek over wat te doen bij een ramp of crisis te starten met je omgeving, en over wat je als inwoner nu al kunt doen als je je zorgen maakt of wilt helpen. De rode draad van het boekje en de bredere campagne is het belang van voorbereid zijn, elkaar helpen en hierover het gesprek aangaan.

Ook staat in het boekje beschreven wat de overheid doet. Er staat in dat de Nederlandse overheid inzet op bescherming door internationale samenwerking en samenwerking met maatschappelijke partners en het bedrijfsleven, dat ze dreigingen in de gaten houdt en in een noodsituatie zorgt voor informatievoorziening. Daarnaast staat erin vermeld dat gemeenten bezig zijn met het opzetten van lokale noodsteunpunten, en dat zodra deze beschikbaar zijn, inwoners hierover geïnformeerd worden door de gemeente. Tot slot staan de belangrijkste telefoonnummers en informatiekanalen beschreven, zoals de frequentie van de rampenzender en de websites van de rijksoverheid, de gemeente en veiligheidsregio.

De Nationale coördinator terrorismebestrijding en veiligheid heeft voor gemeenten ook een digitale briefing in de vorm van een talkshow ontwikkeld om hen voor te bereiden op hun rol in de publiekscampagne. Deze digitale briefing is een webinar, waarin de NCTV met verschillende bestuurders en adviseurs uit gemeenten en veiligheidsregio’s vooruitblikt op de publiekscampagne. Het is bedoeld voor bestuurders, raadsleden en (communicatie)adviseurs van gemeenten om op de hoogte te zijn van de grote lijnen van de publiekscampagne en wat dit betekent voor gemeenten.

Vanaf vandaag start de campagne met massamediale inzet zoals tv-spots, radio en sociale media. In de week van 17 november start landelijke aandacht voor de publiekscampagne via verschillende (massa)media, onder meer via het persevenement ‘Nederland valt uit’, om een voedingsbodem te creëren voor de aanstaande huis-aan-huispublicatie. Vanaf 25 november zal de huis-aan-huispublicatie verspreid worden onder alle Nederlandse huishoudens. Het zal naar verwachting zo’n drie weken duren voordat alle huishoudens de publicatie hebben ontvangen.

Gemeenten wordt aangeraden via de afdeling communicatie lokale en regionale communicatieactiviteiten voor te bereiden om de boodschap lokaal vorm te geven, bijvoorbeeld door lokale sleutelfiguren in te zetten of contact op te nemen met de lokale media. Aandacht in de gemeentelijke media zoals website, lokaal nieuwsblad, bij gemeentelijke locaties en op social media wordt aanbevolen. ‘Ook is het verstandig om een goed zichtbare webpagina te maken op de website van de gemeente met alle relevante informatie voor inwoners. Bovendien is het belangrijk dat de gemeentelijke informatieloketten op de hoogte zijn van de campagne en beschikbare middelen als vraag en antwoord, zodat zij op een goede manier het gesprek erover kunnen voeren met inwoners’.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com