In gemeentes met een functionerende burgemeester wordt bij uit de hand lopende demonstraties, blokkades of een ernstige verstoring van de openbare orde de politie grootschalig ingezet, eventueel geassisteerd door de ME. (artikel 26 van het Besluit beheer politie) Eerst komt er een verzoek om te vertrekken, dan een bevel en wanneer daaraan niet wordt voldaan, wordt er ingegrepen. Zo nodig met geweld. https://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/2024-01-01
En hoewel over bijvoorbeeld de rechtvaardiging en de proportionaliteit van bijvoorbeeld een blokkade gediscussieerd kan worden, betreft de aanleiding veelal een hoger doel, bijvoorbeeld het milieu. De kennelijk onvermijdelijke relschoppers, het uitschot dat inmiddels een landelijke plaag is, vertroebelen het beeld van het oorspronkelijke hogere doel.
In Leidschendam-Voorburg kan het grootste tuig met auto`s over fietspaden en trottoirs rijden en kunnen automobilisten `die vergeten hebben wat zij bij hun rijles leerden`, kruispunten blokkeren. Dat laatste is een overtreding van artikel 14 RVV. Foutcode R331, de boete bedraagt € 310. Als die wordt opgelegd.
Waarom doet men dat? Omdat men naar een winkelcentrum wil. Geen hoger doel dus. Een ridicuul winkelcentrum met ondernemers waarvan inmiddels landelijk bekend is dat zij een niet te rechtvaardigen belasting, overlast zelfs (!) veroorzaken voor grote delen van de gemeente.
Behalve dat het blokkeren van kruispunten (ook van wegen, fietspaden en trottoirs trouwens) en de overige misdragingen ronduit asociaal zijn, is het ook gevaarlijk omdat de hulpdiensten er niet meer langs kunnen. Je zal maar degene zijn die in de noodgedwongen stilstaande ambulance ligt. Of degene die te lang op de brandweer moet wachten omdat een domme massa naar dat winkelcentrum wil.
Reden genoeg dus om de politie grootschalig in te zetten, de nodige bekeuringen uit te delen en desnoods met de ME de boel schoon te vegen als er niet voldaan wordt aan het bevel om te vertrekken. Maar daarvoor is de toestemming van de burgemeester nodig (artikel 11 van de Politiewet en artikel 6 van de Ambtsinstructie voor de politie). En de burgemeester van Leidschendam-Voorburg? Die doet, zoals voor hem gebruikelijk is, niets. Die is er niet voor de inwoners. Wat kan hem die ambulance of brandweerauto schelen? En dat terwijl hem diverse middelen ter beschikking staan om de openbare orde te herstellen. Hij doet niets. Schandalig en verwijtbaar plichtsverzuim, geen lef om krachtdadig op te treden of is er meer aan de hand?
Het krampachtige overleg en het vasthouden aan het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst met URW suggereert dat het college zich in een dwangpositie gemanoeuvreerd heeft. Wil, of moét het college die overeenkomst sluiten om URW te beschermen tegen maatregelen van een volgend college en een dan wel actieve gemeenteraad die de huidige situatie niet accepteren? Wil, of moét men door een meerjaren-overeenkomst over het eigen graf besturen en de volgende bestuurders voor het blok zetten?
Is het feit dat de burgemeester nu plotseling belangstelling voor de situatie lijkt te krijgen, ingegeven door angst? ( https://vlietnieuws.nl/2025/11/04/blog-triest/ ) Het ligt voor de hand dat er een diepgravend onderzoek naar de relatie van het huidige college en URW komt. Het ligt niet voor de hand dat de Mall in de huidige vorm bestaansrecht houdt. Probeert men zich te redden?
Een en ander doet denken aan het Floriade-debacle in Almere. Daar boden alle wethouders hun ontslag aan. Erg makkelijk, maar tenminste íets. De daar gehouden raadsenquête bracht grove fouten aan het licht. Ook (!) daar waren de inwoners financieel de dupe van een blunderend bestuur. Maar dan moet er wel een integere, functionerende gemeenteraad zijn die zo’n enquête initieert. Een gemeenteraad die los van college/partijbinding doet wat er gedaan moet worden.
De eerste tekenen van het verval van vertrouwen in de capaciteiten van de mensen in het gemeentehuis van Leidschendam-Voorburg blijken uit de afwijzende reacties van Metterwoon en Marma op de zieke plannen voor de Julianabaan https://vlietnieuws.nl/2025/11/03/u-zegt-het-maar-puinhoop-communicatie-gemeente / en die van Kondor Wessels op die voor Vlietland. https://vlietnieuws.nl/2025/11/03/vlietland-partij-stapt-er-uit/
De val van het college is onvermijdelijk. De vraag is wel in welke mate de wethouders en de burgemeester persoonlijk aangesproken kunnen worden op de door hen veroorzaakte schade. Interessant en hopelijk leerzaam voor volgende bestuurders. Beangstigend voor de huidige bestuurders, lijkt het.
Als de burgemeester de gevaren voor ons laat voortbestaan en om hem moverende redenen (!) de openbare orde niet handhaaft, waarom zou hij dan gehandhaafd worden? Hij was toen hij aantrad evident al over zijn houdbaarheidsdatum. Dat wisten wij toen nog niet. Nu wel.
(Bram van Duijn)




